Toyota Supra generasi baharu bakal muncul pada 2018

Toyota_FT1_Studio_002

Kereta sport flagship Toyota – Supra – bakal membuat kemunculan semula setelah generasi keempatnya dihentikan produksi pada tahun 2002. Menurut laporan Autocar, Supra generasi kelima akan membuat kemunculannya sejurus sahaja BMW Z5 diperkenalkan, di mana kedua-dua jentera ini dibina secara kerjasama antara Toyota dan BMW. Toyota juga sebelum ini telah dilihat mendaftarkan tanda dagangan ‘Supra’ dan difailkan di Pejabat Harta Intelek EU.

Kedua-dua pengeluar berkenaan telah pun bekerjasama membina platform kereta sport terbaharu ini sejak 2012, walau bagaimanapun pembinaan akhir Z5 dan Supra dilakukan secara berasingan. BMW Z5 sebelum ini dilihat sedang diuji diatas jalan raya, dan Autocar turut menyatakan pembinaan Supra juga berada dalam peringkat yang sama.

Pembinaan Supra generasi terbaharu ini juga diinspirasikan dari model konsep FT-1 yang pernah dipamerkan di Detroit Auto Show 2014, dan akan diletakkan di atas model 86 dalam barisan kereta sport Toyota. Nama Supra sebelum turut diletakkan pada kedudukan tertinggi setelah ia dipisahkan dari Celica Supra (Celica XX), dan pasangan kembar Corolla AE86 Levin dan Sprinter Trueno berada dibawahnya.

Oleh itu, Supra generasi baharu ini bakal dijual pada harga yang lebih mahal dari 86 dan dibayangkan bakal menerima unit janakuasa yang kompleks dan binaan menyerupai supercar.

Toyota_FT1_Studio_004

Toyota Supra dan BMW Z5 dijangka akan menggunakan sistem hibrid menggabungkan enjin binaan BMW (berkemungkian enjin petrol enam-silinder sebaris) dan motor elektrik yang dikuasakan oleh kapasitor super serta memacu semua roda. Kedua-dua jentera ini juga bakal menerapkan kepakaran BMW dalam pembinaan komponen gentian karbon, seperti yang terdapat pada BMW i3, i8 dan 7 Series G12.

Ahli lembaga BMW untuk jualan dan pemasaran Ian Robertson telah menyatakan sebelum ini walaupun kedua-dua jentera ini berkongsi banyak komponen dalam pembinaannya, BMW dan Toyota bersetuju untuk meletakkan Z5 dan Supra dalam dua pasaran kereta sport yang berbeza. “Satu perkara yang pasti sekarang ialah platform yang boleh membuatkan kedua-dua syarikat bekerja,” katanya.

“Kereta-kereta ini sendiri tidak perlu diletakkan pada kedudukan yang sama. Platform berkenaan boleh diasingkan kepada dua kedudukan. Kerja-kerja konsep, platform yang boleh dibawa dan kini kami mempunyai dua pasukan jurutera yang boleh dibanggakan – satu dari Jerman, satu dari Jepun – di mana mereka akan berjuang dan berselisih pendapat untuk kereta yang mereka mahu.”

BMW Z5 1

Apabila ditanya adakah platform berkenaan boleh diubah jarak rodanya antara kedua-dua buah jentera, Robertson menjawab, “Tiada lagi satu platform adalah satu paltform sekarang. Kebanyakkan platform terkini kami adalah boleh diubah.”

Robertson turut menyatakan walaupun tiada lagi keputusan dibuat untuk produksi, hanya sebuah kilang yang akan digunakan untuk memproduksi kedua-dua buah kereta – berkemungkinan di Amerika Syarikat atau Eropah, bukan di Jepun. “Salah satu langkah untuk peringkat seterusnya adalah membuat keputusan siapa yang akan membina kereta – syarikat mana dan di negara mana. Kami perlu mencari di mana pasarannya dan sama ada ia adalah pasaran terbesar untuk kedua-dua syarikat.”

Walaupun divisi kereta mewah Toyota – Lexus – mempunyai akses untuk menyertai kerjasama ini, pegawai senior Lexus telah menafikan kemungkinan berkenaan. “Toyota merupakan bahagian lain,” kata bos Lexus Eropah Alain Uyttenhoven. “Kami merupakan sebuah syarikat dan ketua kami adalah Akio Toyoda, dan kami boleh melakukannya. Untuk masa sekarang, kami tidak akan mempunyai platform yang sama antara BMW dan Lexus. Secara jujur, walaupun, kami mempunyai akses sepenuhnya pada Toyota.”

GALERI: Spyshot BMW Z5


GALERI: Toyota FT-1 Concept

GALERI: Evolusi Toyota Supra

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required