LRT Jajaran Sri Petaling – Laluan terus Sentul Timur-Putra Heights dibuka secara rasmi bermula semalam

Pengguna LRT laluan Sri Petaling-Ampang kini boleh menggunakan perkhidmatan tersebut untuk untuk bergerak terus dari Sentul Timur ke Putra Heights bermula semalam, lapor The Sun Daily.

Prasarana Malaysia Berhad (Prasarana), dalam satu kenyataaan yang dikeluarkan berkata, dua laluan yang disepadukan dan secara rasminya dinamakan sebagai LRT Jajaran Sri Petaling berkenaan dapat menjimatkan masa perjalanan, secara spesifiknya dari Puchong dan Bandar Kinrara untuk mereka yang menuju ke kawasan sekitar Subang, Subang Jaya dan USJ.

“Tetapi apa yang lebih bermakna adalah perjalanan terus antara Putra Heights dan Sentul Timur, sepanjang 36 km melalui 29 stesen, yang dinamakan sebagai Jajaran Sri Petaling secara rasmi bermula hari ini,” kata kenyataan berkenaan.

Menurut Prasarana, dengan lengkapnya perpindahan sistem isyarat LRT pada laluan Sri Petaling-Ampang, Rapid Rail Sdn Bhd iaitu pengendali servis monorail dan LRT di Lembah Klang dan subsidiari Prasarana berkenaan boleh memulakan proses menukar 30 tren yang sudah pun digunakan sejak 1996 semasa ia beroperasi sebagai STAR LRT.

Bombardier-Innovia-Metro-300

35 dari sejumlah 50 tren enam koc yang dibeli dari CSR Zhuzhou Electric Locomotive Company telah digunakan sepenuhnya dalam operasi LRT Jajaran Sri Petaling ini.

Menurut kenyataan berkenaan lagi, 15 set tren selebihnya kini telah diletakkan bersama di fasiliti tempatan milik mereka di Batu Gajah, Perak.

Tren-tren tersebut akan dihantar ke Rapid Rail secara berperingkat dan kesemua tren untuk LRT laluan Sri-Petaling-Ampang dijangka akan digunakan sepenuhnya awal tahun hadapan.

Sementara itu, Prasarana turut mengumumkan pembelian 14 set tren empat-koc Bombardier Innovia Metro 300 untuk meningkatkan keselesaan penumpang tren Rapid KL untuk Jajaran Kelana Jaya. Tren-tren berkenaan akan beroperasi secara berperingkat mulai Spetember, menurut kenyataan berkenaan lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required