GALERI: Mazda 6 2.2L SkyActiv-D dan spesifikasinya

Mazda6_SkyactiveD_Ext-3

Mazda 6 2.2L SkyActiv-D diesel telah pun dilancarkan petang ini bersama model CX-5 2.2L SkyActiv-D. Ia dibawa masuk dari Jepun (CBU), dijual pada harga atas jalan RM202,830 (tanpa insurans) dan didatangkan bersama waranti tiga-tahun atau 100,000km dan servis percuma selama tiga tahun atau 60,000km.

Menurut Mazda, penggunaan diesel Euro 5 adalah disarankan. Namun jika pemiliknya mahu menggunakan biodiesel B10, warantinya masih kekal standard iaitu jarak servis setiap 10,000 km. Namun pemiliknya digalakkan untuk mempercepatkan jarak servis lebih awal daripada yang ditetapkan. Walau bagaimana pun, Mazda sebenarnya tidak menggalakkan penggunaan biodiesel B10 kerana jika ia didapati mendatangkan masalah pada enjin, waranti (jika masih ada) akan terbatal serta-merta.

Mazda6_SkyactiveD_Ext-22

Sama seperti CX-5 2.2L SkyActiv-D, ia juga dikuasakan oleh enjin 2.2 liter empat-silinder turbo-berkembar SkyActiv-D. Ia berupaya menjana kuasa sehingga 173 hp pada takat 4,500 rpm dan tork maksima 450 Nm pada 2,000 rpm. Dan dipadankan dengan kotak gear automatik SkyActiv-Drive enam-kelajuan bersama mod manual.

Bagi memantapkan lagi pengendaliannya, ia turut dilengkapi dengan cakera brek berliang (Ventilated) untuk hadapan dan solid di belakang. Manakala sistem suspensi pula menggandingkan topang MacPherson di hadapan dan multi-link di belakang.

Selain daripada unit penjana kuasa, elemen yang ada pada Mazda 6 diesel adalah sama dengan Mazda 6 2.5L SKYACTIV-G. Ia dilengkapi dengan teknologi LED bagi lampu utama, lampu nyalaan siang dan lampu kabus hadapan. Manakala lampu belakangnya adalah kombinasi mentol dan LED. Ia turut menampilkan bumbung matahari berkuasa, bilah pengilap cermin hadapan dengan pengesan hujan, cermin sisi berkuasa dengan indikator membelok dan rim aloi 19-inci yang dibaluti tayar 225/45/R19.

Malah ukuran dimensinya juga sama seperti varian unit petrol Mazda 6 2.5L iaitu sepanjang 4,865 mm, selebar 1,840 mm, berketinggian 1,450 mm dan jarak roda 2,830 mm.

Bagi kabinnya pula, ia turut menampilkan tempat duduk pemandu larasan elektronik lapan-cara dan enam-cara bagi penumpang hadapan. Malah tempat duduk belakang juga boleh dilipat dengan nisbah 60:40 dan material kulit dipilih bagi membaluti tempat duduknya, nampak lebih elegan dan sofistikated.

Mazda 6 diesel juga dilengkapi dengan unit utama Mazda Active Driving Display, butang start/stop enjin, brek parkir elektronik, roda stereng teleskopik boleh laras, pedal penukar gear di belakang roda stereng, kawalan kelajuan, penghawa dingin dua-zon termasuk corong untuk penumpang belakang, cermin pandang belakang anti-silau serta balutan kulit bagi roda stereng dan tombol gear.

Mazda6_SkyactiveD_Int-20

Ia juga dilengkapi dengan paparan skrin sentuh tujuh-inci dengan MZD Connect bagi sistem hiburan bersama pemain CD dan MP3, sistem Bose Surround Sound dengan 11-speaker, sambungan Bluetooth termasuk kit bebas tangan bagi telefon bimbit, Multi-Function Commander Control, sistem navigasi, butang kawalan audio dan sambungan telefon bimbit pada roda stereng, dan dua port bagi USB.

Seperti mana model terkini Mazda yang lain, 6 diesel ini turut menampilkan Mazda i-Stop Idling Technology tetapi tidak disertakan dengan Mazda i-ELOOP Brake Energy Regeneration System seperti mana ada pada model enjin petrol.

Bagi aspek keselamatan, ia turut dilengkapi dengan enam beg udara, ABS dengan EBD, Kawalan Kestabilan Dinamik, Bantuan Brek Kecemasan, Isyarat Berhenti Kecemasan, Pemantauan Tekanan Tayar, Amaran Penukaran Lorong, Kepekaan Lintasan Trafik di Belakang, Sokongan Brek Bandar Pintar, Pemantuan Titik Buta dan pengingatan pemakaian tali pinggang keledar dan Isofix.

Ia ditawarkan dengan empat pilihan warna iaitu Soul Red Metallic, Snowflake White Pearl, Meteor Grey dan Sonic Silver Metallic. Sekali lagi, ia ditawarkan dengan harga atas jalan RM202,830 (tanpa insurans).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required