Toyota Alphard dan Vellfire – model spesifikasi Malaysia telah dipamerkan di Mitsui Outlet Park

MOP-Toyota-alphard-ext-12

Generasi ketiga Toyota Alphard dan adik-beradiknya Toyota Vellfire masih belum dilancarkan di Malaysia, tetapi kita telah mengetahui spesifikasi dan harga seperti mana yang telah didedahkan oleh UMW Toyota.

Menjelang pelancarannya, UMW Toyota juga telah mempamerkan Toyota Alphard 3.5 dan Toyota Vellfire spesifikasi Malaysia, di bilik pameran Toyota di Mitsui Outlet Park pada hujung minggu lalu.

Namun varian Alphard 3.5 Executive Lounge tiada di sini.

Toyota Alphard 3.5

Bagi Toyota Alphard spesifikasi Malaysia, ia dijual pada harga atas jalan RM419,900 termasuk GST dan insurans. Kita mendapat Alphard bagi kerangka tanpa-Aero, tetapi dilengkapi dengan roda Aero iaitu bersaiz 18 inci (tayar 235/50R18), iaitu lebih besar berbanding roda tanpa-Aero untuk model JDM.

Untuk bahagian luarannya, Alphard turut menerima lampu utama LED larasan auto (dengan lampu selekoh dan lampu nyalaan siang LED), spoiler belakang yang disambung dengan LED, lampu kabus (hadapan dan belakang), bumbung matahari dan moonroof kabin belakang.

Dalam kabinnya, dengan bentangan warna kuning cair (beige), ia turut ditampilkan dengan tujuh tempat duduk bersama konfigurasi 2-2-3, dengan barisan kedua turut menampilkan tempat duduk ‘captain’ bersama perehat kaki Ottoman. Bagi barisan pertama tempat duduk turut menerima perehat kaki Ottoman juga. Kedua-dua pintu gelangsar berkuasa, begitu juga dengan but.

Selain itu, ia turut dilengkapi dengan sistem infotaimen bersama skrin sentuh DVD-AVN tujuh-inci, navigasi dan lapan-speaker, roda stereng pelbagai-fungsi, kekemasan kayuan berwarna coklat, skrin hiburan 10.2-inci di belakang, corong dan kawalan penghawa dingin di belakang dan teknologi nanoe Panasonic.

Alphard serba baharu ini dijanakan oleh enjin 3.5 liter V6 DOHC dengan Dual VVT-i yang mampu menghamburkan kuasa sehingga 271 PS pada 6,200 rpm dan tork 340 Nm pada 4,700 rpm. Ia turut dipadankan dengan kotak gear automatik enam-kelajuan dengan sequential shifter.

Toyota Vellfire 2.5

Vellfire pula dilengkapi enjin 2.5 liter 16V DOHC dengan Dual VVT-i bersama padanan transmisi CVT. Ia berkeupaya menghasilkan kuasa sehingga 180 PS pada 6,000 rpm dan tork 235 Nm pada 4,100 rpm. Ia ditawarkan pada harga atas jalan RM355,000 dengan insurans.

Sama seperti Alphard, ia turut didatangkan dengan kerangka tanpa-Aero tetapi rodanya telah dipertingkatkan ke 18-inci dengan roda Aero, berbanding spesifikasi JDM. Kit luaran sama seperti Alphard – lampu utama LED larasan auto (dengan lampu selekoh dan lampu nyalaan siang LED), spoiler belakang yang disambung dengan LED, lampu kabus (hadapan dan belakang), bumbung matahari dan moonroof kabin belakang.

Bahagian dalamnya juga sama dengan Alphard, tetapi Vellfire menerima kekemasan hitam dan kayuan berwarna hitam juga.

Manakala Alphard 3.5 Executive Lounge (RM519,900 OTR dengan insurans) yang fotonya tidak dipaparkan dalam artikel ini, menerima tempat duduk balutan kulit semi-aniline dengan pilihan warna kuning cair atau hitam buat Alphard 3.5 Executive Lounge. Malah turut didatangkan dengan tempat duduk VIP untuk barisan kedua dengan Ottoman serta penghawa dingin.

Executive Lounge juga menampillan beberapa elemen yang dipertingkatkan termasuk unit huburan DVD-AVN lapan-inci dengan sistem audio JBL 17-speaker dan paparan electro multi-vision dan roda stereng VIP.

Klik untuk besarkan imej

Semua varian Alphard dan Vellfire menerima tujuh beg udara (hadapan, sisi hadapan, tirai dan lutut pemandu), VSC, kawalan cengkaman, ABS, bantuan mula mendaki dan pengesan parkir (hadapan dan belakang). Bagi pilihan warna luaran, Putih Mutiara Mewah, Putih Mutiara, Perak Metalik dan Hitam untuk Alphard, manakala Vellfire pula menerima Burning Black (deep purple), Putih Mutiara, Perak Metalik dan Hitam.

Pembelian model-model ini turut didatangkan dengan waranti pengeluar selama lima-tahun dan tanpa perbatuan terhad.

Lihat video yang dipaparkan menerusi laman Facebook UMW Toyota ini untuk lebih lanjut mengenai kedua-dua model berkenaan.

GALERI: Toyota Alphard 3.5

GALERI: Toyota Vellfire 2.5

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required