Lagi 19 pemandu kenderaan yang guna lorong kecemasan dalam insiden di Melaka Mei lalu disaman

AppleMark

Lagi 19 pemandu kenderaan, termasuk wanita, telah disaman oleh Mahkamah Melaka semalam ekoran memandu di lorong kecemasan dalam satu insiden di KM228 (menghala ke selatan) Lebuhraya Utara Selatan pada 22 Mei lalu sehingga mengakibatkan ambulans tersekat dalam kesesakan trafik dan tiba lewat di lokasi bagi menyelamatkan mangsa kemalangan terbabit.

Majistret Nor Azizah Yusof memerintahkan saman trafik terhadap 19 tertuduh di antara RM1,500 hingga RM2,000 setiap seorang, sekiranya gagal membayar saman tersebut, hukuman penjara antara satu dan dua bulan bakal dijatuhkan, laporan The News Strait Times.

Mereka dituduh mengikut Kaedah 53(1) Kaedah Lalulintas Jalan Raya 1959 dan boleh dihukum di bawah Seksyen 119 (2) Akta Pengangkutan Jalan 1987 yang membawa hukuman denda maksimum RM2,000 atau penjara sehingga enam bulan atau kedua-duanya jika sabit kesalahan.

Dalam rayuan bagi meringankan hukuman, pemandu berkenaan berkata mereka menggunakan lorong kecemasan kerana ingin cepat menuju ke destinasi, menziarahi anggota keluarga sakit tenat, kereta rosak dan mengalami masalah kesihatan.

Majistret berkata tertuduh tidak sepatutnya memikirkan tentang kepentingan diri sendiri semata-mata dan perlu memikirkan kepentingan semua orang awam terutamanya mangsa yang terlibat dalam kemalangan.

“Jika semua tidak guna lorong kecemasan, ambulans akan cepat sampai dan bantuan juga sampai cepat. Kesesakan lalu lintas pun dapat dileraikan segera sekiranya kemalangan itu dapat diberikan bantuan segera,” katanya.

Pada 18 Julai lalu, seramai 20 pemandu kenderaan yang melakukan kesalahan tersebut turut dijatuhkan hukuman saman yang sama, dengan keseluruhan berjumlah RM28,000.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required