Continental Tyre Malaysia tumpu pasaran tempatan, bakal perkenal siri tayar baharu dalam masa terdekat

Continental-Tyre-Malaysia-talk-1_BM

Cameron Wilson, kanan

Sejak penubuhannya pada 1871, Continental telah pun dikenali sebagai antara peneraju industri tayar dunia. Dengan pelbagai sejarah inovasi. Pembuat tayar dari Jerman ini telah bertapak di seluruh dunia, termasuk Malaysia, dan dikenali sebagai Continental Tyre (PJ) Malaysia Sdn Bhd, ditubuhkan pada 2003.

Kilang dan pejabat operasi syarikat berkenaan yang terletak berhampiran Lebuhraya Pantai Baharu (NPE) memproduksi beberapa model tayar untuk pasaran eksport dan tempatan, dan turut disokong oleh sebuah lagi kilang mereka yang terletak di Alor Star, Kedah bagi menampung kapasiti permintaannya untuk pasaran tempatan.

Selain dari menjual tayar terus ke pengguna, Continental Malaysia turut menjadi pembekal tayar OEM untuk jenama seperti BMW. Syarikat berkenaan juga turut mengembangkan hubungan mereka dengan pelanggan menerusi acara bersama seperti BMW Driver Experience.

Pada program berkenaan tahun ini, kami sempat bertanya Cameron Wilson, Timbalan Presiden (pemasaran dan jualan), dan Pengarah Urusan Continental Tyre Malaysia berkenaan perancangan masa hadapan mereka di Malaysia.

Produk adalah perkara penting bagi mereka untuk masa hadapan syarikat berkenaan, dan Cameron menyatakan Continental mensasarkan untuk memperkenalkan tayar untuk kereta penumpang baharu sedikit masa lagi, iaitu ComfortContact 6 yang dijangka akan diperkenalkan pada September ini.

Continental bukan sekadar meneroka pasaran untuk kereta premium sahaja, tetapi turut menumpukan terhadap pasaran peringkat pertengahan seperti Honda Accord dengan pengenalan siri tayar UltraContact selepas ini. Model baharu berkenaan akan diletakkan antara siri tayar ComfortContact dan MaxContact, yang menawarkan keseimbangan antara prestasi dan keselesaan. Produk ini bakal ditawarkan bermula tahun hadapan, dan akan diproduksi di Alor Star.

Produk yang bagus adalah perkara utama, dan Continental mewakili segmen premium dalam pasaran tayar. Secara dasarnya, kebanyakkan pengguna menyifatkan Continental sebagai tayar yang “mahal”, dan Cameron mengulas syarikatnya faham dengan persepsi berkenaan dan menerangkan untuk menghasilkan tayar yang bagus, kosnya tidaklah murah.

Continental-Tyre-Malaysia-talk-2_BM

Beliau menambah walaupun pengguna mungkin perlu membayar dengan harga premium, manfaat yang diterima adalah berbaloi. Tambahan pula, Continental turut yakin dengan produk mereka dan menawarkan program waranti lima tahun untuk pelanggan di Malaysia dari tarikh tayar berkenaan dibeli, bukan dari tarikh pengilangannya.

Untuk pelanggan yang tidak memerlukan tayar berprestasi tinggi, Continental Malaysia turut menawarkan jenama lain seperti Dunlop dan Viking dalam portfolio mereka, di mana jenama-jenama berkenaan direka untuk pasaran pertengahan dan kelas permulaan. Ketiga-tiga jenama berkenaan membolehkan Continental Malaysia menguasai satu pertiga pasaran tayar tempatan.

Apabila ditanya rancangan syarikat untuk memperkenalkan fasiliti pengeluaran tambahan untuk mengembangkan lagi kapasiti pengeluaran di Petaling Jaya dan Alor Setar, Cameron berkata syarikatnya akan melabur lebih dalam pasaran Malaysia, tetapi tidak boleh mendedahkan berkenaan rancangan yang spesifik. Cameron menyimpulkan dengan mengatakan bahawa Continental Tyre Malaysia optimistik dan komited sepenuhnya dalam pasaran tayar Malaysia.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

 

Add a comment

required

required