GALERI: Mazda CX-9 baharu dipertontonkan di Jepun

2016 Mazda CX-9 Japan 1

Mazda CX-9 baharu akan menjadi salah satu model terbaharu yang bakal dilancarkan oleh Bermaz, sama ada hujung tahun ini atau awal 2017. Rakan sepasukan Paultan.org, Jonathan Lee, yang kini berada di Jepun untuk menguji model facelift Mazda 3, berkesempatan merakamkan foto model CX-9 generasi kedua ini.

Menampilkan rekaan terkini Kodo Soul of Motion, CX-9 baharu ini memperagakan gril signatur Mazda termasuk dengan lampu utama LED (bersama lampu nyalaan siang LED). Malah model yang dipamerkan ini turut dibaluti warna baharu Mazda iaitu Machine Grey, menyertai Soul Red.

Sementara itu, bahagian belakangnya menampilkan lampu belakang LED dengan rekaan 3D yang disambungkan bersama jaluran krom di bawah logo Mazda. Ia turut menampilkan tip ekzos berkembar dengan kekemasan krom terletak di bahagian sisi bawahnya.

Bagi dalamannya, boleh dikatakan kesemuanya dirombak semula, dan ia lebih berketerampilan berbanding sebelum ini. Ini termasuklah paparan unit utama, sistem infotainmen MZD dan kawalan penghawa dingin automatik. Tempat duduk balutan kulit turut ditampilkan, dan bagi SUV tujuh-tempat duduk ini, ia turut menampilkan corong penghawa dingin bagi barisan kedua.

Selain dari penampilan yang lebih segar, satu lagi daya tarikan yang ditonjolkan oleh CX-9 baharu ini ialah unit baharu di bawah hudnya. Ia menampilkan enjin petrol 2.5 liter SkyActiv-G suntikan-terus pengecas turbo empat-silinder dengan teknologi i-stop dan i-ELOOP.

Enjin bagi model spesifikasi US mampu menghamburkan kuasa sehingga 250 hp dan tork 430 Nm dengan menggunakan bahan api petrol 93-oktana di US (227 hp dengan 87-oktana). Manakala bagi pasaran Australia, ia memberikan 228 hp dan 420 Nm dari enjin turbo ini (dengan penggunaan RON 91). Enjin ini turut dipadankan dengan transmisi SkyActiv-Drive enam-kelajuan automatik, serta sistem pacuan semua-roda i-Activ sebagai pilihan.

Bagi aspek keselamatannya, CX-9 yang baru-baru ini menerima penarafan lima-bintang dari Program Penilaian Kereta Baharu Australasian (ANCAP), didatangkan dengan elemen standard termasuk enam beg udara, pemantauan titik buta, kepekaan trafik lintasan belakang dan brek kecemasan sendiri dalam kelajuan rendah (AEB, lajak dan mengundur), yang sebahagian daripada keselamatan i-Activsense.

Sedikit pelik, biarpun dibangunkan di Jepun, namun CX-9 tidak dijual di pasaran domestiknya sendiri. Namun bagi pasaran Malaysia, ia mungkin bakal tiba penghujung tahun ini atau awal 2017, dan sehingga kini Bermaz masih belum memberikan sebarang petanda mengenai harganya, namun menurut pengedar tempatan, CX-9 ini mungkin dijual di bawah harga RM250k.

GALERI: Mazda CX-9 di Malaysia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required