KL MRT: Tempoh percubaan dilaksana mulai 1 Okt ini

MRT_Sg_Buloh

Mass Rapid Transit Corporation Sdn Bhd (MRT Corp) telah mengesahkan perkhidmatan Mass Rapid Transit (MRT) akan memulakan tempoh percubaan pada 1 Oktober ini.

Menurut Pengarah Operasi dan Pengurusan Aset syarikat tersebut, Mahmood Razak, Laluan Sungai Buloh-Kajang (SBK) akan memulakan tempoh percubaan selama tiga bulan, sebelum pelancaran rasmi operasi pada 31 Disember ini, laporan Bernama

Katanya kepada Bernama, fasa pertama Laluan MRT SBK dari Sungai Buloh ke Semantan, hampir siap menjelang Oktober ini, berikutan semua kerja-kerja struktur awam untuk stesen bertingkat telah selesai. Kemajuan Laluan MRT SBK secara keseluruhannya sebanyak 86.52% sehingga akhir Jun lalu.

Selain itu, kemudahan sokongan, termasuk tempat letak kenderaan dan bas pengantara akan memulakan operasinya pada masa itu untuk memberi perkhidmatan kepada orang ramai. Bukan itu sahaja, 14 kemudahan tempat letak kenderaan pelbagai tingkat dan tempat letak kereta terbuka turut disediakan bagi Laluan MRT SBK yang sepanjang 51 kilometer.

“Turut disediakan 8,000 ruang tempat letak kenderaan di sepanjang laluan itu, dengan 1,200, masing-masing di stesen Sungai Buloh dan Kajang. Selebihnya di stesen di sepanjang laluan tersebut,” katanya.

Beliau turut berkata bas pengantara Rapid Rail Sdn Bhd juga akan disediakan meliputi kawasan dalam lingkungan tiga kilometer di sekitar stesen dengan kekerapan 10 minit, tertakluk kepada keadaan lalu lintas.

“Bagi fasa pertama, sebanyak 140 buah bas akan digunakan untuk meliputi kawasan sekitar Stesen Sungai Buloh hingga Stesen Semantan.

“Bagi keseluruhan laluan, sebanyak 300 buah bas akan disediakan. Banyak aspek diambil kira untuk memenuhi keperluan pengangkutan awam yang bersepadu,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required