Lotus Elise Race 250 – Supercharged, 243 hp/250 Nm, Elise versi perlumbaan paling pantas dari Lotus

Elise Cup 250 R Front Static

Lotus secara rasminya telah memperkenalkan jentera litar terbaharu mereka – Elise Race 250 – yang sedia layak untuk menyertai pelbagai siri perlumbaan di serata dunia. Model baharu ini dilengkapi pelbagai ciri untuk menjadikan ia sebuah jentera litar yang digeruni dan lebih pantas dari model Elise Cup 220 R sebelum ini.

Elise Race 250 dijana oleh enjin supercharged 1.8 liter empat silinder yang diletakkan dibahagian tengah, berkuasa 243 hp pada takat 7,200 rpm dan tork maksima 250 Nm dihasilkan bermula 3,500 rpm hingga 5,500 rpm. Ia dipadankan dengan kotak gear manual enam-kelajuan.

Tipikal jentera rekaan Lotus yang menggunakan faktor ringan sebagai senjata ampuh, Elise Race 250 turut dilengkapi pelbagai ciri untuk menjadikannya lebih ringan.

Antara ciri berkenaan ialan bateri lithium-ion yang lebih ringan 10 kg dari bateri konvensional, tempat duduk gentian karbon yang 6 kg lebih ringan dari tempat duduk komposit serta roda aloi forgred ultra ringan (16-inci di hadapan dan 17-inci di belakang). Lampu hadapan turut ditukar menggunakan panel kosong komposit ringan.

Lotus turut menawarkan Carbon Aero Pack untuk menggantikan splitter hadapan standard, sayap belakang, diffuser belakang dan pemanjang lantai sisi dengan komponen karbon ringan, yang dapat mengurangkan lagi berat sebanyak 10 kg. Dengan kesemua ciri ini, Elise Race 250 ditimbang dengan berat keseluruhan kurang dari 900 kg (berat kering).

Untuk pengendalian, jentera ini dilengkapi dengan penyerap hentak boleh laras satu-hala Nitron, pegas gegelung Eibach, angkup brek hadapan dua silinder AP Racing, angkup brek belakang silinder tunggal Brembo serta tayar Yokohama A048 (bersaiz 195/50R16 di hadapan dan 225/45R17 di belakang). Pakej aero dinamik pada jentera ini mampu menghasilkan downforce seberat 155 kg ketika ia mencapai kelajuan maksimum 248 km/j.

Jentera ini turut dilengkapi dengan pelbagai peralatan untuk memenuhi syarat-syarat perlumbaan yang ditetapkan oleh pihak FIA, antaranya ialah tempat duduk perlumbaan gentian karbon dengan tali keledar perlumbaan enam poin, roda stereng boleh-buka, cermin belakang polikarbonat dah bar abah-abah Kerangka-A, roll-cage yang disahkan oleh FIA, pemadam api, pengasing bateri serta cagak tunda hadapan dan belakang.

Elise Race 250 mencatatkan masa sepusingan terpantas di litar ujian Lotus di Hethel 1 minit 33 saat, 0.5 saat lebih pantas dari model Elise Cup 220 R, dan secara rasminya merupakan catatan masa terpantas untuk Elise varian perlumbaan yang di bina Lotus.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required