Renault Koleos 2016 – Spesifikasi dan harga untuk pasaran Australia didedah; empat varian, dari RM91k

2016-Renault-Koleos-Australia-gallery-1-e1469777989471_BM

Renault Koleos 2016 serba baharu akan mula menembusi pasaran Australia sedikit masa lagi, dan harga untuk SUV lima-tempat duduk tersebut kini didedahkan. Seperti dilaporkan sebelum ini, Australia akan menjadi negara pertama di dunia menerima Koleos, dan dijangka akan mendarat di Malaysia September ini.

Koleos varian terendah untuk pasaran Australia ialah model Life 4×2, yang akan dijual pada harga AUD$29,990 (RM91,489). antara ciri standard untuk varian ini adalah termasuk upholsteri kain, penghawa dingin dua-zon, lampu hadapan automatik, sistem infotaimen R-Link dengan skrin sesentuh 7.0-inci, kamera undur, penderia parkir, Bantuan Mula Mendaki dan roda aloi 17-inci.

Varian kedua adalah model Zen, yang hadir dengan versi 4×2 dan 4×4. Untuk varian 4×2 ia dijual pada harga AUD$33,990 (RM103,799), manakala untuk versi 4×4 pula dijual pada harga AUD$36,49 (RM111,435). Varian spesifikasi pertengahan ini dilengkapi dengan ciri seperti brek parkir elektronik, tempat duduk pemandu larasan berkuasa, sistem navigasi, sistem infotainmen R-Link 2, upholsteri balutan kulit dan roda aloi 18-inci.

Varian tertinggi – Intens hanya ditawarkan dengan versi 4×4, dan ia dijual pada harga AUD$43,490 (RM132,812). Intens dilengkapi dengan ciri lengkap terdiri daripada lampu hadapan LED Pure Vision, skrin sesentuh bersaiz 8.7-inci untuk sistem infotainmen R-Link 2, 12-unit pembesar suara Bose, bumbung suria panaromik elektrik, pintu tailgate berkuasa tanpa sentuhan tangan, dan pakej sistem keselamatan yang terdiri dari Amaran Pelanggaran Hadapan, Sistem Bantuan Brek Kecemasan, Amaran Keluar Lorong dan Amaran Titik Buta.

2016-Renault-Koleos-Australia-gallery-9_BM

Kesemua varian Koleos pasaran Australia dijana oleh enjin petrol 2.5 liter – enjin QR25DE-k2, iaitu enjin yang sama menjana Nissan X-Trail T32. Enjin berkenaan menghasilkan kuasa 169 hp/226 Nm untuk Koleos, dan ia dipadankan dengan kotak gear X-Tronic CVT. Enjin yang sama turut akan digunakan pada model pasaran Malaysia, dan masih lagi belum pasti sama ada versi 4×2 atau 4×4 (atau kedua-duanya) akan ditawarkan.

Koleos generasi kedua ini dibina berasaskan platform yang sama dengan X-Trail iaitu platform kerjasama Renault-Nissan Common Module (CMF-CD), yang juga merupakan asas binaan Espace, Talisman, Kadjar dan Scenic. Untuk versi pemanduan sebelah kanan, Koleos akan dibina di Busan, Korea Selatan, manakala versi pemanduan sebelah kiri akan dibina di China.

Untuk pasaran Malaysia, tempahan untuk Koleos akan dibuka pada bulan Ogos ini, tetapi masih lagi tiada apa-apa maklumat dikeluarkan berhubung harga jualannya nanti. Untuk mereka yang menunggu kehadiran SUV ini di Malaysia, apa ciri yang anda harapkan untuk Koleos ini? dan berapa harga yang anda sanggup bayar untuknya? Kongsikan bersama kami diruangan komen di bawah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required