VIDEO: Acura NSX GT3 diuji

Sebelum ini, Acura hanya menyiarkan beberapa gambar rasmi jentera perlumbaan NSX GT3, yang tidak terlalu mengujakan. Kini, jenama berkenaan menyiarkan pula video ‘teaser’ terbaharu jentera berkenaan yang dilihat sedang diuji. Walaupun hanya berdurasi 16 saat, ia cukup untuk membuatkan kita terleka dengan keasyikkan bunyi enjin V6 turbo berkembar jentera berkenaan.

Jentera perlumbaan GT3 ini masih mengekalkan enjin asal 3.5 liter V6 DOHC dari NSX versi jalanan tetapi telah dirombak semula pada bahagian blok enjin, kepala silinder, injap, aci engkol, omboh, dan juga sistem pelinciran jenis kering, untuk mengestrak kuasa tambahan.

Walau bagaimanapun, unit janakuasa hibrid yang terdiri dari kotak gear klac berkembar sembilan kelajuan dan Sistem Pacuan Semua Roda Hibrid Sport (SH-AWD) telah pun dibuang, dan Acura memilih untuk menyalurkan kuasa sepenuhnya dari enjin ke hanya roda belakang menerusi kotak gear perlumbaan enam kelajuan sequential-shift.

NSX GT3 dalam video ini dilihat menggunakan bahan gentian-karbon untuk pembinaan komponen-komponen badannya, yang turut terdiri dari kit aero seperti sayap belakang yang besar, sirip hadapan, splitter, skirt sisi, cermin sisi lebih kecil, liang hud hadapan, diffuser bawah badan dan liang pada hud yang diperbesarkan.

Jentera perlumbaan sebenar ini akan membuat kemunculan sulungnya pada ujian awam 28 Julai, ini semasa sesi latihan Pirelli World Challenge di Mid-Ohio Sports Car Course, dan dijadualkan akan dihomolagasi sebagai jentera perlumbaan kelas FIA GT3 akhir tahun ini.

GALERI: Honda NSX di Tokyo 2015

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required