Proton Persona 2016 dipamerkan menerusi video keselamatan baharu – dilancarkan menjelang Merdeka

Proton telah menyiarkan teaser pertama bagi Proton Persona 2016, menandakan detik pelancarannya kian hampir. Jika tiada aral melintang, ia dijangka akan dilancarkan menjelang Hari Kemerdekaan ini. Video Safety 360 ini dimuat naik oleh bekas CEO Proton (yang kini mengetuai jabatan Pembuatan & Pengedaran Automotif DRB-Hicom) Datuk Abdul Harith Abdullah, yang memaparkan sedan berdasarkan Iriz ini, tetapi masih dibaluti penyamaran.

Video ini menunjukkan Persona dalam beberapa siri ujian di litar ujian, termasuk bagi ABS dan sistem Kawalan Kestabilan Kenderaan (VSC). Sekurang-kurangnya kita dapat mengagak Persona ini bakal dilengkapi elemen tersebut, sekurang-kurangnya secara standard, sama seperti Iriz.

Telah beberapa kali kami turut memaparkan Persona 2016 ini, dan ternyata ia cukup dipengaruhi oleh Iriz, namun sedan ini menerima kekemasan bahagian hadapan dengan bar krom pada bahagian atas lampu utama reflektor yang sedikit nipis, malah bampar hadapannya juga telah direka semula.

Pada bahagian belakangnya, lampu berbentuk-badam seolah tersambung dengan bar krom, serta menampilkan peresap yang lebih besar. Malah menerusi video ini, bahagian dalam bagi Persona ini, kelihatan ditampilkan dengan konsol tengah dan kluster instrumen yang mirip dengan Iriz.

Persona ini dijangka dipadankan dengan enjin yang sama dengan Iriz iaitu 1.3 liter dan 1.6 liter VVT, bersama transmisi manual lima-kelajuan atau CVT. Ia merupakan antara tiga model Proton yang bakal dilancarkan, termasuk Saga yang dijangka pada bulan hadapan, diikuti dengan MPV yang dibangunkan berdasarkan Suzuki Ertiga pada Oktober ini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

  • Yoyoi on Aug 08, 2016 at 8:47 pm

    Not just promoting their car, but also giving a good message. Kudos proton

    Like or Dislike: Thumb up 3 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required