Toyota 86 facelift bakal menerima varian lebih sporty

ta861607_09

Varian yang lebih sporty dalam barisan Toyota 86 facelift akan diperkenalkan sebelum berakhirnya 2016, menurut laporan Drive. Ketua Jurutera Tetsuya Tada mendedahkan, beberapa peralatan untuk brek dan suspensi dari “jenama besar” akan digunakan pada varian 86 yang lebih hardcore ini.

Toyota 86 facelift yang sudahpun dijual di Jepun dan menerima kerangka badan yang lebih tegar menerusi kadar kimpalan ‘spot weld‘ yang lebih banyak, membolehkan suspensi ditala sedikit lembut tanpa mengorbankan kejituan pengendalian untuk pemanduan yang lebih selesa. Jadi, ada ruang kosong perlu diisi untuk memenuhi permintaan dari pemandu yang lebih mengutamakan prestasi pengendalian berbanding keselesaan pemanduan.

“Ia akan dilengkapi dengan brek dan suspensi yang [diubahsuai],” kata Tetsuya, dan menambah pakej brek Brembo dari Subaru BRZ mungkin akan diberikan kepada 86, walaupun ia akan dilengkapi dengan suspensi berbeza. “Bukan sahaja talaan yang berbeza, malah akan melibatkan komponen binaan yang sama sekali [tidak sama]. [Ia akan menjadi] talaan yang lebih sofistikated berbanding suspensi standard,” jelas beliau lagi.

Tada turut mengatakan 86 yang lebih sporty ini akan dijual secara global menjelang “hujung tahun ini,” manakala untuk model JDM pula “mungkin akan ditawarkan dengan pakej istimewa bersama peralatan lain”. Tada tidak menyatakan berkenaan jumlah kuasa kuda yang bakal dihasilkan tetapi dijangkakan bakal mengekalkan enjin boxer FA20 D-4S pancitan bahan api terus dengan talaan yang sama seperti model sedia ada.

Enjin berkenaan menghasilkan kuasa 207 PS pada takat 7,000 rpm dan tork maksima 212 Nm bermula 6,400 hingga 6,800 rpm – peningkatan 7 PS dan 7 Nm berbanding model asal untuk varian manual enam-kelajuan. Walau bagaimanpun, talaan pada model versi automatik enam-kelajuan, tiada peningkatan kuasa diberikan.

GALERI: Toyota 86 facelift 2017

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required