Mazda 6 2017 – mengaplikasi G-Vectoring Control

2017_Mazda6_20

Model facelift bagi Mazda 6 telah pun diperkenalkan hampir dua tahun yang lalu, tetapi ia tidak pernah membuatkan jenama ini terus ‘berehat’ dari membuat sebarang penambah baikan bagi model tahun 2017. Justeru, terdapat beberapa elemen penambah baikan yang telah diterapkan bagi Mazda 6 2017, termasuk pada bahagian dalamannya, sedikit suntikan pada penjana kuasanya dan juga mempertingkatkan serta menambah teknologi yang kebanyakannya diambil dari model facelift Mazda 3.

Pada bahagian luaranya, tiada perubahan yang ditampilkan, namun ia diberikan jaluran cermin indikator baharu serta pilihan warna baharu iaitu Machine Grey seperti yang ditawarkan pada CX-9 baharu.

Selain itu Paparan Pemanduan Aktif atau Active Driving Display turut disemak semula – kini paparan utamanya didatangkan dengan warna sepenuhnya dan telah ditambah kecerahan, kontras dan definisi bagi mempertingkatkan paparannya. Selain itu pelarasan kandungan, sudut dan kecerahannya juga boleh disimpan menerusi butang memori pada tempat duduk pemandu.

2017_Mazda6_16

Paparan pelbagai-infomasi pada kluster instrumen juga telah dipertingkatkan menjadi skrin warna sepenuhnya dan ditambahkan fungsinya termasuk meter suhu yang direka semula dan kompas grafik.

Beberapa elemen lain yang turut disemak semula termasuklah pemanas roda stereng, perehat tangan di bahagian tengah belakang dan kawalan pemanas untuk tempat duduk belakang, serta konsol overhead baharu dengan LED.

Selain itu, pakej dalaman yang lebih berkualiti tinggi turut ditambah termasuk kulit upholstery Nappa, headlining berwarna hitam dengan pilihan kulit hitam atau coklat gelap, kekamasan warna titanium pada papan pemuka, panel suis tingkap berkuasa dan terowong transmisi, kekemasan tambahan kulit pada roda stereng dengan jahitan istimewa ‘chidori’ dan suis serta kekemasan krom sutera.

2017_Mazda6_24

Pada sudut mekanikalnya, respon pendikit ditambah lebih linear dengan padanan transmisi automatik SkyActiv-Drive enam-kelajuan, bagi mempertingkatkan lagi karakteristik tork. Malah Mazda 6 ini juga diperkenalkan dengan sistem G-Vectoring Control baharu yang mampu mengubahsuai tork enjin menjadi lebih optimum dengan bebanan pada setiap roda, mempertingkatkan respon stereng dan kestabilannya.

Selain itu, olengannya juga telah dipertingkatkan, dengan kemasukan bunyi yang dipisagkan menerusi jaluran terminal antara pintu dan lapisan sekeliling pintu belakang juga dipertingkatkan. Malah penggunaan kaca pintu hadapan yang lebih tebal dan lebar diaplikasikan bagi menebat bunyi, sementara varian tertinggi pula dipadankan dengan kaca akustik pada cermin sisi hadapan.

Bagi aspek keselamatannya, elemen i-ActivSense bagi sistem bantuan pemanduan telah ditambah dengan sistem Pengesan Isyarat Trafik baharu, serta dipertingkatkan sistem Sokongan Brek Pintar (SBS) dengan menambah kamera hadapan baharu. Malahan kelajuan maksimum juga telah dipertingkatkan dari 145 km/j menjadi 160 km/j serta sistem Pengesan Pejalan Kaki juga telah diperkemaskinikan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required