SPYSHOT: Mazda CX-5 2017 SUV generasi baharu

IMG_6224-850x478

Ketika mula diperkenalkan pada 2011, Mazda CX-5 menjadi model sulung yang menampilkan pendekatan SkyActiv yang dibangunkan oleh pengeluar kenderaan berpusat di Hiroshima itu. Dengan penerapan sulung Kodo Design, model berkenaan juga dilengkapi enjin SkyActiv-G serta enjin diesel SkyActiv-D.

Kini, usianya mencecah lima tahun, dan CX-5 wajah baharu juga sudah pernah diperkenalkan kurang lebih dua tahun yang lalu. Ini bermaksud, sudah sampai masanya Mazda CX-5 ini diganti dengan model generasi baharu seterusnya. Terkini, Mazda CX-5 generasi seterusnya sudah dilihat sedang diuji di Los Angeles. Kelihatannya, ia sudah hampir lengkap sebagai sebuah model akhir untuk diproduksi.

Sekilas pandang, walaupun ia nampak agak mirip dengan model sebelumnya, terdapat beberapa perubahan yang membezakan di antara keduanya. Bahagian depannya nampak lebih agresif dan dinamik, dengan gril yang lebih besar serta lampu utama yang lebih kurus. Ligkaran krom pada gril merangkumi bahagian bawah lampu utama, yang pertama bagi Mazda. Rekaan bagi ruang kemasukan udara kini lebih tirus pada bampar depan, diambil dari rekaan yang terdapat pada Mazda CX-9.

IMG_6234-850x478

Bahagian tepi pula menampilkan garis badan yang berada di atas bahagian fender hadapan, dibawa melintasi pintu sama seperti yang ada pada model baharu Mazda kini. Di bahagian belakang, rekaan lampunya juga nampak lebih nipis berbanding yang lama, dengan rekaan tailgate yang sepertinya diambil daripada Mazda 3 hatchback. Melengkapi imej di belakang ialah rekaan bamper yang lebih nipis, serta lampu kabus yang lebih lebar.

Rim aloi dwi-tona yang dapat dilihat ini kelihatan satu saiz lebih besar daripada rim 17 inci standard yang digunakan sebelumnya. Bagi enjin pula, dijangkakan model ini nanti akan menggunakan enjin SkyActiv-G petrol generasi baharu, yang dilengkapi ciri Homogenous Charge Compression Ignition (HCCI).

Enjin SkyActiv-D generasi seterusnya juga dijangka akan ditawarkan, termasuk enjin 2.5 liter SkyActiv-G turbo petrol pada Mazda CX-9. Selebihnya, CX-5 ini nanti mungkin akan dilengkapi teknologi baharu G-Vectoring Control, serta Traffic Sign Recognition dan Advanced Smart City Brake Support dengan pengesan pejalan kaki; semua ciri ini ditampilkan pertama kali pada Mazda 3 versi wajah baharu.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required