GIIAS 2016: Prototaip Honda Civic Hatchback dipamerkan – ia akan menembusi pasaran ASEAN?

Honda_CivicHatch_Concept-2

Untuk Gaikindo Indonesia International Auto Show (GIIAS) 2016 yang sedang berlangsung ketika ini, Honda telah mempamerkan model prototaip Honda Civic Hatchback, yang membuat kemunculan sulung di Geneva Motor Show awal tahun ini.

Bukanlah menjadi sesuatu yang ganjil jika sesebuah model produksi itu dipamerkan pada acara di rantau dimana ia tidak akan dipasarkan. Contohnya, Honda EV-STER yang diperbiu sebagai S600 kei roadster, sebelum ini telah dipamerkan di Kuala Lumpur International Motor Show (KLIMS) 2013.

Sebelum ini, Honda Australia mengesahkan mereka akan menerima Civic hatchback generasi kesepuluh pada separuh pertama tahun hadapan. Ia bukanlah berita yang mengejutkan kerana Australia sememangnya antara negara yang memasarkan Civic versi hatchback lima pintu untuk generasi sebelum ini. Satu fakta yang penting adalah, Civic hatch generasi berikutnya untuk pasaran Australia ini akan dipasang di negara jiran kita iaitu Thailand.

Honda_CivicHatch_Concept-7

Ini bermaksud, Civic Hatch generasi kesepuluh berkemungkinan besar turut akan menembusi pasaran ASEAN, kerana tidak mungkin kilang Honda Thailand akan membina Civic berkenaan hanya untuk Australia. Persoalannya, adakah Malaysia turut akan menerima versi Hatchback ini? Civic sedan sedia ada dalam pasaran tempatan setakat ini dibina secara CKD di kilang Honda Pegoh, Melaka. Kemungkinan ini tidak akan timbul sekiranya versi Hatchback ini hanya dipasang di Swindon, UK.

Untuk pasaran Australia nanti, Civic hatch akan ditawarkan dengan pilihan dua enjin iaitu 1.5 liter VTEC Turbo empat silinder (170 hp/220 Nm), dan juga enjin 1.8 liter NA SOHC i-VTEC (139 hp/174 Nm), dipadankan dengan kotak gear CVT, sama seperti model sedan sedia ada.


Prototaip Civic Hatchback concept (kiri) vs versi produksi (kanan)

Model prototaip berwarna kelabu matte yang dipamerkan ini masih mengekal muka yang hampir seiras dengan model sedan, tetapi bermula dari tiang-B dan kebelakang, ia telah direka semula dengan garis bumbung sedikit berbeza, pintu belakang yang disesuaikan dengan garis bumbung serta tidak mempunyai but belakang. Walaupun mempunyai bahagian belakang yang berbeza, lampu belakang berbentuk-C hatchback ini masih kelihatan seiras dengan lampu pada model sedan empat pintu.

Kit badan pada model prototaip ini mungkin akan diterapkan terus pada model produksi sebenar – seperti yang dapat dilihat pada imej spyshot dan lukisan paten sebelum ini – tetapi serlahan berwarna hijau, roda bersaiz besar serta tip ekzos berkembar pada bahagian tengah bampar belakang tidak akan ditampilkan.

GALERI: Prototaip Honda Civic Hatchback

GALERI: Imej paten Honda Civic Hatchback

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required