Proton Preve, Exora hanya akan ditawarkan dengan enjin 1.6 Turbo; Persona, Saga baharu hanya dibekalkan enjin VVT; tiada lagi Campro CPS

Selain dari melancarkan model-model baharu tahun ini, Proton turut membuat susunan semula terhadap barisan enjin pada modelnya, menurut Ketua Pegawai Teknikal Proton, Abdul Rashid Musa. “Kami sedang menyusun semula model dan enjin kami untuk mengelakkan mereka bertindih dan ‘membunuh pasaran’ sesama sendiri,” kata beliau kepada paultan.org.

Pengenalan Persona 2016 akan menyaksikan berakhirnya penggunaan enjin CamPro IAFM (Intake Air-Fuel Module) pada model segmen-B Proton. Dan ia akan digantikan dengan enjin 1.6 liter VVT (Variable Valve Timing) dari Iriz.

Penggunaan enjin IAFM juga akan ditamatkan pada model lain termasuk Saga dan Preve. Saga baharu yang bakal dilancarkan selepas Persona nanti akan menggunakan enjin 1.3 liter VVT juga dari Iriz. Saga FLX sedia ada yang masih lagi berada dalam pasaran pula hanya akan dibekalkan dengan enjin IAFM untuk varian CVT dan manual.

2016 Proton Persona Spoiler_02

Persona dan Saga generasi baharu akan bertukar kepada penggunaan enjin VVT atas faktor penggunaan bahan api yang lebih efisien. Dari segi kuasa, enjin 1.3 liter VVT pada Iriz menghasilkan kuasa kuda yang sama dengan enjin 1.3 IAFM+ pada Saga FLX (95 PS/120 Nm), manakala enjin 1.6 liter VVT juga menghasilkan kuasa kuda yang hampir sama dengan enjin 1.6 liter IAFM+ (109 PS/150 Nm). Setakat ini, hanya Iriz yang menggunakan kedua-dua jenis enjin berkenaan dalam barisan model Proton.

Untuk Preve pula, enjin IAFM pada varian Executive manual dan CVT akan digugurkan pada masa hadapan, dan ia hanya hadir dalam varian 1.6 liter Turbo CFE dengan kotak gear CVT. Begitu juga Exora, yang hanya ditawarkan dengan enjin 1.6 liter Turbo CFE untuk ketiga-tiga variannya iaitu Executive, Premium dan Super Premium.

Enjin CamPro CPS (Cam Profile Switching) tidak akan diproduksi lagi selepas ini dan tidak lagi dipadankan pada mana-mana model Proton sedia ada. Enjin berkenaan mula diperkenalkan pada Gen2 facelift sekitar tahun 2008, sebelum turut dipadankan pada model lain seperti Waja, Satria Neo dan Exora.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • Hakim on Aug 15, 2016 at 5:23 pm

    Bahasa yang digunakan amat mudah dan senang untuk dibaca. Good Job Farid!

    Like or Dislike: Thumb up 8 Thumb down 0
  • Fairus on Sep 24, 2016 at 7:44 am

    But why proton still using timing belt instead of using timing chain…

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 1
 

Add a comment

required

required