Honda EX-5 Fi dan tiga lagi model diiktiraf jentera EEV

Honda Future F1 02

Boon Siew Honda Sdn Bhd di dalam satu kenyataan menggumumkan empat daripada model motosikal yang dikeluarkan syarikat itu kini diiktiraf sebagai kenderaan cekap tenaga (Energy Efficient Vehicles, EEV) di Malaysia pada 1 Ogos lalu. Ia menjadi pengeluar motosikal pertama yang menerima pengiktirafan seumpamanya.

Empat model motosikal yang dipasang di kilang Boon Siew Honda di Pulau Pinang itu ialah Honda EX-5 Fi, Honda Future Fi, Honda Wave Dash Fi dan Honda Wave Alpha. Bagi motosikal dengan kapasiti enjin 101 cc hingga 150 cc, ia akan diiktiraf sebagai kenderaan EEV jika penggunaan bahan apinya adalah pada kadar kurang daripada 2.2 liter bagi setiap 100 km.

Daripada kadar berkenaan, tiga model Honda yang dijual untuk pasaran tempatan kini iaitu EX5 Fi, Future Fi dan Wave Dash Fi mencatatkan penggunaan minyak 1.8 liter bagi setiap 100 km. Angka ini ialah 18% lebih baik daripada tarif piawaian yang ditetapkan bagi motosikal EEV.

Boon Siew Honda EEV Correct Price BM

Bagi Boon Siew Honda, jumlah pengeluaran tiga model berkenaan meliputi 83% daripada jumlah jualan keseluruhan syarikat, bagi tempoh Januari hingga Julai 2016. Syarikat itu juga menyatakan komitmennya untuk terus memperkenalkan model-model yang menepati piawaian dan polisi kerajaan dalam usaha mencapai sasaran 85% pengeluaran kenderaan EEV menjelang 2020.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required