VIDEO: Proton menyiarkan lagi siri teaser Safety 360 untuk Persona 2016 sebelum dilancarkan esok

Proton telah menyiarkan sebuah lagi video teaser dari siri video Safety 360 untuk Proton Persona 2016 yang akan dilancarkan esok. Sedan segmen-B sudah pun mula boleh ditempah dengan harga jangkaan bermula RM47,000 hingga RM61,000 untuk semenanjung dan RM49,000 hingga RM63,000 untuk Sabah dan Sarawak dengan yuran tempahan RM300.

Sedan yang diasaskan dari Proton Iriz ini akan dikuasakan dengan enjin 1.6 liter VVT berkuasa 107 hp pada takat 5,750 rpm dan tork maksima 150 Nm pada takat 4,000 rpm. Hanya varian paling asas Standard ditawarkan dengan pilihan kotak gear manual lima-kelajuan atau CVT automatik, manakala varian lain (Executive, Premium dan Premium SE) hanya dipadankan dengan transmisi CVT.

Pakej keselamatan adalah standard untuk semua varian iaitu brek ABS dengan EBD serta BA, Kawalan Stabiliti Kenderaan (VSC), Bantuan Mula Mendaki (HHA) dan cagak tempat duduk ISOFIX kanak-kanak.

Walau bagaimanapun, varian standard hanya dilengkapi dengan dua beg udara. Ciri lain untuk varian ini adalah roda aloi 15-inci berwarna kelabu, cermin sisi larasan berkuasa dan pemain utama audio 1-DIN beserta hubungan Bluetooth. Varian Executive pula menerima cermin sisi dan pemegang pintu dengan warna badan, lampu kabus hadapan, spoiler but belakang, pemain audio 2-DIN, port mengecas USB dan tempat duduk belakang yang boleh dilipat dengan nisbah 60:40.

Varian tertinggi Premium dilengkapi dengan enam beg udara, rim berwarna perak, kemasan tiang-B bewarna hitam, cermin sisi boleh-lipat bantuan elektrik, sistem kunci pintar dengan butag penghidup enjin, skrin sistem infotainmen dengan skrin sesentuh dan sistem navigasi, kamera undur serta upholsteri balutan kulit. Varian SE istimewa pula dilengkapi dengan kit badan dua ton.

Enam warna ditawarkan iaitu – Cotton White, Fire Red, Sterling Silver, Graphite Grey, Quartz Black dan warna baharu Carnelian Brown yang dikhaskan untuk Persona 2016 ini. Proton juga menawarkan servis percuma selama tiga tahun (termasuk alat ganti dan upah) untuk pembeli yang menempah Persona sebelum 30 September ini.

Kami telah pun menguji Persona serba baharu ini. Bagaimana pretasinya? Baca ulasan kami di sini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 

Comments

  • Ah Meng on Aug 22, 2016 at 2:45 pm

    Kenapa rim belakang “nampak” kecik ye?

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 3
    • Persona Artiga on Aug 22, 2016 at 9:42 pm

      Rim dah besar. Tp body yg ditambah lagi besar… Sbb nak boot besar kan. Lebih 500 liter tu

      Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • warynordin on Aug 22, 2016 at 8:43 pm

    cun jugak colour untuk test car dalam gambar tuuu… proton pls line up that colour to.. hehe

    Like or Dislike: Thumb up 1 Thumb down 0
  • NatesGTR on Aug 22, 2016 at 9:14 pm

    Utk pertama kali aku rase excited nk tunggu model proton baru kluar lepas baca spec ngan tgk teaser. Tgk safety spec bleh lawan honda civic kot.

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Nakbisjut on Aug 23, 2016 at 12:16 am

    3rd..

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
  • Hj Mohd Saberi on Aug 23, 2016 at 5:59 am

    To me proton always great…good works

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required