Honda patenkan kotak gear 11-kelajuan dan tiga-klac

Honda-DCT_BM

Volkswagen, Porsche dan Audi sebelum ini tampil sebagai peneraju kotak gear klac berkembar yang memberikan prestasi penukaran gear yang sangat pantas, manakala pengeluar lain pula dilihat tampil dengan kotak gear 10-kelajuan seperti pada Lexus LC 500 dan trak Ford Raptor F-150 2017.

Cukup dengan dua set klac atau 10-nisbah gear? Honda nampaknya bakal tampil dengan rekaan transmisi yang lebih sofistikated untuk masa akan datang setelah memfailkan paten kotak gear baharu di Pejabat Paten Jepun (JPO) menampilkan 11-nisbah gear (kelajuan), tiga klac serta tiga syaf gear utama, menurut laporan Auto Guide.

Menurut laman berkenaan, Honda mengatakan kotak gear baharu honda ini berupaya untuk mengurangkan penyingkiran tork yang berlaku pada transmisi klac berkembar. Jadi, ia akan menjadikan penukaran gear lebih lancar serta memberikan kecekapan bahan api yang lebih baik.

Setakat ini, Honda masih lagi menggunkan teknologi transmisi klac berkembar Honda DCT (gambar diatas), dan masih belum jelas adakah paten ini akan diterjemahkan dalam bentuk produksi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required