Proton Persona 2016 terima penarafan 5-bintang dari ASEAN NCAP bagi kategori AOP, 4-bintang untuk COP

BM-proton-persona-teaser-safety360-ep2-3

MIROS telah mengumumkan hasil ujian Program Penilaian Kereta Baharu untuk Negara Asia Tenggara (ASEAN NCAP) bagi Proton Persona 2016 yang baru dilancarkan sebentar tadi.

Persona 2016 ini memiliki beberapa persamaan elemen standard. seperti Iriz termasuk dua beg udara hadapan, Kawalan Kestabilan Elektronik (ESC), Sistem Amaran Tali Pinggang Keledar (SBR) untuk pemandu dan penumpang hadapan, ISOFIX dan tali penambat bagi tempat duduk khas kanak-kanak

Bagi kategori Perlindungan Penumpang Dewasa (AOP), Persona 2016 memperoleh 14.04 mata, sekaligus membolehkannya menerima penarafan lima-bintang. Bukan itu sahaja, Persona 2016 turut menerima penarafan empat-bintang bagi Perlindungan Penumpang Kanak-kanak (COP) apabila berjaya mencapai pematuhan sebanyak 82%. Keputusan yang diperoleh adalah sama dengan Proton Iriz memandangkan kedua-dua model ini berkongsi elemen keselamatan yang sama.

PERSONA_NCAP

Menurut Pengerusi ASEAN NCAP, Prof.Dr. Wong Shaw Voon, “Sebagai pengeluar kereta nasional, pastinya pengguna mahukan Proton mengeluarkan kereta yang bukan sahaja memiliki imej yang menarik, bahkan dilengkapi dengan elemen keselamatan yang praktikal dan diyakini. Dengan Persona, Proton telah memberikan pilihan kepada pengguna, daripada bentuk hatchback ke sedan (merujuk Persona sebagai Iriz versi sedan), tanpa berkompromi soal keselamatan.”

Sambungnya lagi, ASEAN NCAP telah mengesahkan keputusan hasil data ujian kemalangan oleh Proton di MIROS CP3 dan turut membandingkannya dengan ujian yang pernah dilakukan terhadap Iriz. “Melalui ujian tersebut, Persona layak menerima penarafan lima-bintang daripada ASEAN NCAP. Tahniah kepada Proton atas pencapaian ini,” ujarnya lagi.

Ketua Setiausaha ASEAN NCAP Khairil Anwar Abu Kassim pula berkata, “Terdapat banyak peningkatan bagi aspek keselamatan kereta yang dikilangkan di Malaysia dan rantau ASEAN secara umumnya, sejak penubuhan ASEAN NCAP. Malah kini kita juga boleh melihat tahap keselamatan terbaik bagi kenderaan yang diproduksi secara tempatan (CKD). Proton Persona antara contoh terbaik kerana memiliki tahap keselamatan yang sangat diperlukan. Tahniah Proton kerana memberikan elemen keselamatan sebagai standard kepada pengguna, bukan yang ditawarkan secara pilihan.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required