Ford Transit baharu tiba di Malaysia – enjin 2.2L turbo diesel Duratorq, harga bermula RM149k tanpa insurans

New Ford Transit 03

Van Tingkap Ford Transit baharu telah pun dilancarkan hari ini untuk pasaran Malaysia oleh Ford dan pengedarnya, Sime Darby Auto Connexion (SDAC). Ia direka khas untuk pengendali perniagaan, organisasi dan jabatan kerajaan yang perlu mengangkut ramai orang serta mahukan sebuah van komersial yang lebih berkeupayaan, selesa, efisien dan memiliki rangkaian ciri keselamatan komprehensif.

Dengan reka bentuk kontemporari dan profesional yang sesuai untuk kegunaan perniagaan, van tingkap Transit didapati dalam warna putih (Frozen White). Ia ditawarkan pada harga RM148,888 di atas jalan tidak termasuk insurans di Semenanjung Malaysia dan RM151,888 seunit di Sabah/Sarawak.

Jentera ini dikuasakan oleh enjin turbo diesel Duratorq bersesaran 2.2 liter. Enjin itu menawarkan kuasa mencecah 155 PS dan tork 385 Nm. Sama seperti Transit yang lain, enjin TDCi itu dipadankan dengan transmisi manual enam-kelajuan.

Rangkaian ciri keselamatan yang ada pada Ford Transit baharu termasuklah penambahan pemijak sisi kuasa yang akan memanjang dan dimasukkan semula apabila pintu gelangsar dibuka dan ditutup. Manakala pintu belakang dengan bukaan 180 darjah bersama dua langkah bukaan 90 dan 180 darjah nyata memudahkan akses dan mengangkut barang. Ford Transit juga dilengkapi dengan Emergency Release Hammer pada sebelah pintu bagi tujuan memudahkan untuk mengangkut barang.

Van Transit 14-tempat duduk mempunyai kabin yang penuh fungsi dan luas. Ia menyediakan tahap pandangan yang baik dan posisi pemanduan lebih selesa berbanding model terdahulu. Kolum sterengnya kini boleh diubah suai sepenuhnya.

Tahap bunyi bising dikurangkan dan keselesaan penumpang telah ditambah baik. Bukan itu sahaja, ia turut menampilkan panel instrumen yang bergaya dan rangkaian ruang penyimpanan pintar. Ini termasuklah satu ruang kompartmen yang disembunyikan di bawah tempat duduk berkembar di hadapan, selain poket pada pintu yang boleh memuatkan satu papan klip A4 dan botol minuman dua liter.

Teknologi termaju yang ada pada Transit akan memberikan penumpang dan pemandu ketenangan minda. Ini termasuklah ciri mitigasi terbalik yang berfungsi mengenakan brek ke atas tayar-tayar tertentu secara automatik apabila alat pengesan mengesan risiko kenderaan mungkin terbalik.

Ciri kawalan cengkaman pula menyediakan cengkaman sepenuhnya pada apa jua kondisi jalan dengan cara menghantar kuasa tork ke roda yang mempunyai paling banyak cengkaman.

New Ford Transit 05

Bagi bahagian luarannya, ia tampil dengan reka bentuk signatur kinetik membantu memberikan van tingkap Transit satu karekter unik. Ia merangkumi gril berbentuk trapezoidal, garis bahu yang mantap dan maskular serta arca roda yang menyerlah. Malah ditampilkan dengan lampu utama jenis Halogen bersama Quad Beam dan ciri Follow Me Home Lighting dan cermin sisi dua tingkat.

Ciri keselamatan canggih yang lain termasuklah Program Kestabilan Elektronik dengan Fail Boost Support, dua beg udara, ABS, Bantuan Mula mendaki, Bantuan Brek Kecemasan dan Amaran Brek Kecemasan, mitigasi terbalik, alat pengesan parkir pada bahagian hadapan dan belakang, tali pinggang keledar tiga poin untuk semua penumpang serta cagak tempat duduk kanak-kanak ISOFIX di tempat duduk baris kedua.

“Mengangkut penumpang dengan selamat merupakan misi nombor satu mana-mana van penumpang. Transit menawarkan rangkaian ciri keselamatan termaju, selain kombinasi terbaik di antara penjimatan bahan api, kuasa dan kapasiti,” kata Pengarah Urusan, Malaysia dan Pasaran Membangun Asia Pasifik Ford Motor Company, David Westerman.

Sambungnya lagi, “Van Transit 14 tempat duduk yang baharu kini juga lebih panjang, lebar, tinggi dan menawarkan kabin lebih segar. Sekali gus memberikan pemandu dan penumpang pengalaman yang selesa seperti sebuah kereta.”

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Learn more:

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required