Proton Persona 2016 dengan penarafan 5-bintang dari ASEAN NCAP didedahkan keratan rentasnya

Proton_Persona_Cutout-15

Semasa pelancaran Proton Persona 2016 semalam, pengeluar kenderaan nasional tersebut turut mempamerkan model keratan rentas sedan segmen-B ini untuk tatapan umum.

Keratan rentas ini bagi memberikan gambaran mengenai struktur badan Persona baharu, yang menggunakan keluli tempa panas atau hot press formed (HPF), kaedah yang pertama kali digunakan pada Preve. Ia adalah bagi menghasilkan kerangka yang ringan dan kuat. Di mana model Iriz versi sedan ini menjadi 20 kg lebih ringan berbanding model sebelumnya.

Malah seperti Iriz, Persona baharu ini turut menerima penarafan lima-bintang bagi Perlindungan Penumpang Dewasa (AOP) daripada ASEAN NCAP, bagi kesemua variannya iaitu Standard, Executive dan Premium. Manakala dalam ujian Perlindungan Penumpang Kanak-kanak (COP) pula, ia mencapai pematuhan sebanyak 82% dengan penarafan empat-bintang.

Persona 2016 ini memiliki beberapa persamaan elemen standard seperti Iriz termasuk dua beg udara hadapan (enam untuk varian premium), Kawalan Kestabilan Elektronik (ESC), Sistem Amaran Tali Pinggang Keledar (SBR) untuk pemandu dan penumpang hadapan, ISOFIX dan tali penambat bagi tempat duduk khas kanak-kanak. Lantas ia tidak tidak menjalani ujian yang sama seperti Iriz, tetapi tetap diberikan penarafan tersebut memandangkan ia memiliki elemen keselamatan yang sama dengan model hatchback tersebut.

Menerusi video Safety360 di atas, anda juga boleh melihat secara mendalam mengenai keratan rentas Persona yang diperbuat daripada keluli HPF ini.

Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai Proton persona 2016, sila tonton walk-around video kami, pandu uji ringkasnya, dan pilihan variannya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required