SPYSHOT: Mitsubishi Triton 2016 divariasikan di M’sia – bakal ditampilkan dengan enjin 2.4L MIVEC GT?

Triton-Blue-Spy-2

Ini bukan Triton biasa, tetapi bukan juga yang telah diperkenalkan oleh Mitsubishi Motors Malaysia (MMM). Foto yang dihantar oleh pembaca Damien yang mengesan kehadiran trak pikap dengan warna biru ini, kelihatan satu lagi variasi bagi Mitsubishi Triton 2016 seperti mana yang kami pernah jumpa di Bangkok Motor Show pada Mac lalu.

Dengan warna Impulse Blue dan rim 17-inci, ia berpadanan dengan Triton Plus Special Edition yang dipamerkan di Impact Muang Thong Thani itu.

Awal tahun ini, varian Triton di Thai telah ditambah dengan beberapa elemen termasuk stereng teleskopik yang boleh dilaras untuk semua model, serta soket 12V kedua untuk varian King Cab dan Double Cab. Manakala varian tertinggi GLS LTD pula sebelum ini hanya ditawarkan untuk Double Cab 4×4, telah diperkenalkan pada model Mega Cab dan Double Cab Plus 4×2.

Kesemua GLS LTD dilengkapi dengan roda stereng empat-jejari yang diambil terus dari Pajero Sport. Malahan roda stereng balutan kulit juga menerima jahitan paten. Ia juga dilengkapi dengan sistem pacuan empat-roda Easy Select 4WD yang disadur terus dari sistem Super Select 4WD II Pajero Sport. Sistem tersebut memberikan mod 4H pacuan empat roda sepanjang masa, dengan unit karbeda tengah yang mengagihkan tork antara bahagian hadapan dan belakang. Mod 4HLc dan 4LLc akan mengunci unit karbeda, sama seperti mod 4H dan 4L seperti sistem terdahulu, manakala mod 2H pacuan dua roda dikekalkan untuk penggunaan bahan api yang lebih efisien.

Nampak gayanya MMM telah bersedia untuk mempertingkatkan Triton, namun kita belum pasti apakan elemen yang disebutkan di atas akan diaplikasikan pada trak spesifikasi Malaysia. Triton spesifikasi Thai juga dijanakan oleh enjin 2.4 liter MIVEC VGT turbodiesel dengan kuasa 182 PS dan tork 430 Nm. Malaysia tidak akan menerima enjin serba baharu ini dengan penukaran model, tetapi bersama versi yang dipertingkatkan bagi 2.5 liter VGT dengan 178 PS dan 400 Nm.

Alasan yang diberikan oleh MMM sewaktu pelancaran Triton pada Mei 2015 ialah kualiti minyak kita kurang sesuai dengan enjin 2.4L “Clean diesel”, di mana ia lebih berkuasa dan 20% lebih efisien. Tetapi memandangkan diesel Euro 5 telah ditawarkan di Malaysia, adakah kita bakal menerima enjin generasi baharu ini? Tunggu jawapan daripada pihak MMM.

Sila baca ulasan pandu uji Mitsubishi Triton 2016 untuk mengetahui lebih lanjut mengenainya.

GALERI: Mitsubishi Triton Plus Special Edition 2016, spesifikasi Thailand

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required