Toyota lancarkan kempen keselamatan Asia 2016, tumpu kepada penggunaan tali pinggang keledar

Toyota-Safety-Campaign-2016_BM

Toyota telah melancarkan kempen keselamatan serantaunya untuk tahun ketiga berturut-turut. Kempen tahun ini bukan sahaja melibatkan rantau ASEAN, malah turut meliputi India, Pakistan serta empat negara Asia Barat Daya baharu iaitu Bhutan, Bangladesh, Sri Lanka dan Nepal dengan slogan Be Safety Leaders.

Dengan slogan berkenaan, Toyota menggalakkan pemandu dan penumpang untuk mengutamakan langkah proaktif dalam keselamatan jalan raya bermula dengan langkah asas iaitu memakai tali pinggang keledar. Kempen tahun ini akan menekan aspek mengubah pemikiran orang ramai dalam penggunaan tali pinggang keledar.

Memakai tali pinggang keledar seharusnya menjadi tabiat sebelum memulakan perjalanan. Dalam tinjaun yang dilakukan oleh Toyota pada 2014 mendedahkan ramai yang mengabaikan pemakaian tali pinggang keledar dengan lima alasan utama yang memeranjatkan iaitu: kereta sudah pun dilengkapi beg udara; berkeyakinan dengan kemahiran memandu seseorang; hanya perjalanan pendek; tidak selesa; dan tali pinggang keledar akan menyebabkan baju berkedut.

Untuk kempen ini, Toyota menumpukan pada aspek nilai-nilai asas, dan ia mensasarkan untuk mengubah pemikiran orang ramai. Toyota juga berharap agar orang awam menyedari pengkatifan beg udara memerlukan seseorang itu memakai tali pinggang keledar serta penggunaanya juga adalah 15 kali lebih efektif. Dengan hanya penggunaan tali pinggang keledar, risiko kecederaan maut dapat dikurangkan sehingga 50% untuk penumpang hadapan dan 75% untuk penumpang belakang.

“Keselamatan trafik merupakan keutamaan untuk Toyota. Kami percaya dalam sumbangan kepada masyarakat dengan kemalangan trafik maut sifar. Menerusi kempen kesedaran serantau kami, kami menggesa pemandu dan penumpang untuk memakai tali pinggang keledar bagi memastikan diri mereka serta keluarga selamat,” kata Hiroyuki Fukui, Presiden Toyota Motor Asia Pasifik dalam majlis pelancaran kempen berkenaan.

Kempen keselamatan Toyota serantau ini bermula pada tahun 2014 dengan menyasarkan untuk mengurangkan kadar kemalangan maut yang tinggi, penguatkuasaan yang lemah dan tahap kesedaran keselamatan yang rendah dalam rantau ASEAN yang kini sedang membangun dari segi penggunaan kenderaan bermotor. Pada tahun pertama penganjurannya, Toyota memfokuskan penggunaan tali pinggang keledar dengan lebih meluas. Pada 2015 pula, kempen diteruskan dengan menggalakkan penggunaan tali pinggang keledar dan menyasarkan untuk “memperkasakan pengetahuan orang ramai agar menjadi peneraju kepada keselamatan.”

Kempen berterusan diperlukan agar tabiat dapat diubah, dan tahun ini, ia diharap dapat menjadikan orang ramai sebagai peneraju dalam tindakan, menjadi proaktif dan menyebarkan berkenaan kepentingan menggunakan tali pinggang keledar. Toyota turut menyiarkan video (di atas) yang mampu mengalirkan air mata bertajuk The Promise sebagai satu medium yang boleh menyedarkan orang ramai agar bersikap proaktif dalam keselamatan jalan raya.

Video kempen ini akan dibawa sekali bersama kempen online yang lain dari kempen tahun lalu termasuk “Aplikasi Selfie Tempat duduk Toyota” dan permainan “Go Go Buckle Up”. Seperti disebutkan tadi, kempen ini berlangsung diseluruh rantau asia termasuk India, Pakistan serta empat negara dalam rantau Asia Barat Daya.

Kami turut akan mempelajari lebih berkenaan usaha kearah keselamatan dan tekologinya yang dijalankan oleh Toyota beberapa minggu yang akan datang. Pastikan anda setia bersama kami untuk mengikuti perkembangan kempen yang dikendalikan Toyota dalam peranan mereka untuk mengurangkan kadar kemalangan maut.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required