Peugeot 5008 2017 didedahkan – Dulu MPV, kini SUV

PEUGEOT_5008_SUV-850x468

Menjelang Paris Motor Show 2016 yang bakal berlangsung hujung bulan ini, ada satu kejutan yang menanti. Peugeot 5008 yang sebelum ini merupakan sebuah MPV tidak lagi akan kekal begitu. Di dalam penampilan model tahun 2017, ia kini ialah sebuah SUV, kekal dengan kapasiti tujuh tempat duduk.

Peugeot 5008 2017 merupakan sebuah SUV segmen C, dengan panjang 4.64 meter dan jarak antara roda 2.84 meter. Panjang keseluruhan itu sama dengan Nissan X-Trail semasa, namun jarak wheelbase 135 mm lebih panjang. Ini sesuatu yang menarik. Jika dibandingkan pula dengan model 3008 generasi kedua yang diperkenalkan awal tahun ini, 5008 19 cm lebih panjang.

Di bahagian dalam, baris kedua terdiri daripada tiga tempat duduk individual yang boleh dilipat dengan lima sudut berbeza (MPVnya dahulu hanya benarkan dua sudut berbeza), termasuk tapak Isofix. Baris ketiga pula terdiri daripada dua tempat duduk individu yang boleh dilipat rata dan boleh ditanggalkan, untuk menyediakan ruang kargo dengan kapasiti 1,060 liter.

Dengan tempat duduk penumpang hadapan yang dilipat sepenuhnya, ruang kargo berkenaan mampu memuatkan barangan dengan panjang 3.2 meter tanpa masalah. Apa yang ingin disampaikan oleh Peugeot melalui model terbaharu ini ialah, walaupun kini menjadi sebuah SUV, ia masih mempunyai praktikaliti sebuah MPV.

Model ini juga didatangkan dengan rekaletak papan pemuka i-Cockpit Peugeot, yang pertama kali diperkenalkan pada model 208. Saiz stereng yang kompak, skrin sentuh lapan inci dan paparan meter resolusi tinggi 12.3 inci merupakan antara ciri utama kokpit berkenaan.

Ciri lain yang turut ditawarkan ialah tempat duduk hadapan dengan sokongan badan penuh, serta sistem urutan pelbagai titik, sistem hi-fi premium, pengecaj Qi tanpa wayar bagi telefon pintar, navigasi TomTom dan bumbung panoramik kaca.

Ia bagaimanapun tidak ketinggalan bagi ciri-ciri keselamatan. Antara yang melengkapi Peugeot 5008 2017 ini adalah Advanced Grip Control dengan Hill Assist Descent Control, Automatic Emergency Braking System, Distance Alert, Active Lane Keeping Assistance, amaran tahap tumpuan pemandu, Smart Beam Assistance, pengenalan papan tanda had laju dan cadangan kelajuan, adaptive cruise control dengan stop feature (kotak gear automatik), tinjauan titik buta, Park Assist dan Visio Park (penglihatan 360 darjah).

Seperti juga model 308 dan 3008, 5008 2017 ini dibangunkan di atas Efficient Modular Platform (EMP2) dan 95 kg lebih ringan berbanding versi MPV yang terdahulu. Bagi enjin, ia menggunakan enjin petrol Euro 6 (1.2L PureTech 130 dan 1.6L PureTech 165) dan beberapa pilihan enjin diesel (1.6L BlueHDi 100, 1.6L BlueHDi 120, 2.0L BlueHDi 150). Bagi varian tertinggi GT, ia dilengkapi enjin 2.0L BlueHDi 180.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required