Mercedes-Benz E 250 Avantgarde & Exclusive Line kini dibuka tempahan – harga bermula RM421k

w213-mercedes-benz-e250-exclusive-1-1

Pada awal Jun lalu, Mercedes-Benz Malaysia (MBM) telah melancarkan barisan model W213 serba baharu iaitu bagi varian E 200 Avantgarde. Hari ini pula, giliran bagi varian E 250 Avantgarde Line dan E 250 Exclusive Line pula diperkenalkan. Manakala varian E 300 AMG Line pula akan menyusul pada November nanti.

Tempahan bagi E 250 Avantgarde Line dan E 250 Exclusive Line juga telah dibuka. Harga atas jalan (termasuk GST dan tanpa insurans) yang ditawarkan bagi varian E 250 Avantgarde ialah RM RM 420,888, manakala E 250 Exclusive Line pula ialah RM 425,888. Kedua-duanya didatangkan dengan waranti pengeluar selama dua-tahun tanpa perbatuan terhad dan waranti lanjutan juga selama dua-tahun (yang mana tiba terlebih dahulu).

Sama seperti E 200, kedua-dua varian tersebut juga dikuasakan dengan enjin M 274 DE AL 2.0 liter empat-silinder turbo namun memiliki terjahan kuasa dan tork yang berbeza. Jika E 200 memiliki keupayaan kuasa 184 hp/300 Nm, E 250 Avantgarde Line dan E 250 Exclusive Line pula ditala dengan terjahan yang lebih cemerlang iaitu 211 hp pada 5,500 rpm dan tork 350 Nm pada 1,200 rpm. Namun kesemua varian tetap dipadankan dengan kotak gear yang sama iaitu 9G-Tronic Mercedes automatik sembilan-kelajuan.

w213-mercedes-benz-e250-exclusive-18-1

Bagi E 250 Avantgarde Line baharu, ia boleh diidentifikasikan menerusi gril radiator sport dengan lambang bintang Mercedes yang besar di tengah-tengahnya. Selain itu, trim bagi radiator dengan dua lourves berwarna perak dan krom di dalamnya cukup menyerlahkan lagi penampilannya. Corong udara di bahagian bampar hadapan turut memberikan efek dinamik, selain serlahan gaya oleh roda aloi lima0jejari 19-inci.

E 250 Exclusive Line pula diserlahkan dengan gaya yang lebih model dengan perincian yang diperkemaskinikan termasuk bampar hadapan yang dipertingkatkan dengan elemen trim krom. Malah trim bagi radiator dengan tiga louvres dan gril radiator bersama bingkai tiga-dimensi serta lambang bintang Mercedes memberikan gaya yang klasik bagi varian ini.

Kedua-dua varian juga dilengkapi dengan lampu utama Multibeam dengan 84 LED yang mampu memberikan aspek pencahayaan yang lebih cemerlang tanpa mengganggu penglihatan pengguna jalan raya yang lain.

Pada bahagian belakang pula, ia dilengkapi sepasang lampu belakang single-piece (tanpa lampu tambahan pada penutup but) menampilkan rekaan dua bar optik kristal dan mempunyai bentuk seakan lampu belakang S-Class.

Pembinaan E-Class generasi terbaharu ini diasaskan dari platform Modular Rear Architecture (MRA) iaitu platform yang sama dengan C-Class generasi terkini. Berbanding model terdahulu, jarak roda keseluruhan E-Class terbaharu ini telah dipanjangkan lebih 65 mm iaitu diukur sepanjang 2,939 mm. Manakala panjang keseluruhan model ini diukur sepanjang 4,923 mm, 43 lebih panjang dari model sebelum ini.

w213-mercedes-benz-e250-exclusive-19-1

Bahagian dalaman E-Class terbaharu ini menampilkan rekaan yang seiras dengan S-Class terdiri dari liang penghawa dingin bulat, kemasan-kemasan yang dibalut dengan kulit dan motif kayu, pad sesentuh pada roda stereng, dan pilihan opsyen dua skrin besar bersaiz 12.3-inci untuk paparan instrumen dan sistem infotainmen COMAND.

Pemandu boleh memilih tema yang bersesuaian dengan mereka pada paparan instrument digital sepenuhnya tersebut yang terdiri dari “Classic”, “Sport” dan “Progresive”. Unit infotaimen juga disertakan dengan unit kawalan Touchpad pada konsol tengah yang boleh dikawal dengan tulisan tangan dan kawalan menggunakan suara LINGUATRONIC.

E-Class E 250 turut menawarkan sistem hubungan dari telefon pintar ke kereta tanpa wayar menggunakan sistem NFC. Sistem tersebut bukan sahaja menghubungkan telefon pintar dengan sistem infotaimen, malah turut boleh mengecas semula telefon pintar anda tanpa menggunakan sebarang wayar. Anda hanya perlu meletekkan telefon pintar anda pada ruang storan yang disediakan yang terletak di bahagian konsol tengah hadapan.

w213-mercedes-benz-e250-exclusive-2-1

Sedan mewah generasi baharu ini turut dilengkapi dengan pelbagai fungsi bantuan pemanduan. Ini termasuk sistem Parking Pilot yang membantu pemandu kereta mencari petak parkir seterusnya memarkir kereta tersebut pada petak parkir sama ada secara selari atau menegak, Bantuan Kekal Laluan Aktif, Bantuan Tukar Laluan Aktif, Bantuan Titik Buta Aktif, Pre-Safe Plus dan pelbagai lagi.

Sistem Pre-Safe pada model ini juga telah dipertingkatkan dengan sistem Impulse side baharu (menggunakan peninggi tempat duduk untuk menolak penumpang menjauhi bahagian sisi yang dilanggar untuk memberikan ruang selamat yang lebih baik) dan sistem Sound (memberikan bunyi prima pada telinga penumpang menggunakan isyarat gangguan pendek sekiranya ia mengesan pelanggaran dengan bunyi dentuman yang kuat akan berlaku).

Untuk maklumat lanjut mengenai barisan Mercedes-Benz E-Class baharu yang diperkenalkan ini, sila layari Carbase.my.

GALERI: Mercedes-Benz E 250 Exclusive

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required