Toyota C-HR tiba di Australia pada suku pertama 2017

toyota_chr_bm_6

Toyota Australia telah mengesahkan Toyota C-HR akan mula dipasarkan di negara itu pada suku pertama tahun 2017. Ia akan ditawarkan dengan dua gred premium iaitu Active dan Koba, yang diilhamkan daripada nama ketua jurutera global C-HR, Hiroyuki Koba.

Malah untuk pasaran Australia, terdapat lapan warna luaran pilihan akan ditawarkan, termasuk warna baharu radiant green.

Ia juga dijanakan oleh enjin 1.2 liter turbo berkuasa 116 PS dan tork maksima 185 Nm serta digandingkan dengan kotak gear sama ada enam-kelajuan manual atau CVT automatik, serta pilihan pacuan hadapan atau pacuan semua roda (AWD).

Toyota C-HR ini dibina berasaskan platform Toyota New Global Architecture (TNGA) terbaharu, model kedua dikeluarkan berasaskan platform tersebut selepas Prius serba baharu. Dinamik pemanduan dikatakan adalah sama seperti ketepatan dan kawalan yang ada pada hatchback segmen-C moden kerana platform yang dibina dengan pusat graviti yang rendah, membolehkan C-HR meredah selekoh dengan kelajuan tinggi dan kawalan badan yang cemerlang.

Crossover ini berukuran 4,350 mm panjang, 1,795 mm lebar dan 1,550 mm (1,5,65 mm pada model petrol) tinggi, dengan jarak roda 2,640 mm. Oleh itu, dimensi C-HR adalah 56 mm lebih panjang, 23 mm lebih lebar, 55 mm lebih rendah dan jarak roda 30 mm lebih panjang berbanding pesaing terdekatnya iaitu Honda HR-V. Berbanding satu lagi pesaingnya iaitu Mazda CX-3, C-HR adalah 75 mm lebih panjang, 30 mm lebih lebar, 15 mm lebih tinggi dan dengan jarak roda yang 70 mm lebih panjang.

toyota_chr_bm_2

Malah ia turut menawarkan elemen yang lebih menarik dan mampu menjadi daya penarik buat pembelinya.
Rekaan luaran yang sporty dan terkini pastinya menjadi daya penarik bagi C-HR ini. Ini termasuklah dengan gril atas hadapan yang lebih langsing, menjalari dari bahagian lambang Toyota, dengan kluster lampu utama yang lebih berketerampilan.

Gerbang rodanya juga lebih mantap bagi menambahkan ketegaran kerangka crossover ini. Imej ala-coupe juga terserlah dengan penampilan pemegang pintu belakang yang disambungkan antara C-pillar dan melunjurkan ke garisan bumbung menghala ke spoiler yang lebih aerodinamik.

Malahan rekaan kabin juga menarik perhatian. Ia berbentuk coupe yang tinggi pada CH-R ini mensasarkan “kualiti deria terbaik dalam kelasnya” dan bakal memberikan “gaya moden yang menghairahkan” yang akan ditawarkan pada barisan dan segmen Toyota.

Ia turut dilengkapi dengan skrin sesentuh besar bersaiz 6.1 inci (dengan jam trademark Toyota diletakkan bersebelahan) yang muncul dari bahagian tengah papan pemuka dan dihalakan ke arah pemandu. Konsol tengah juga direka dengan konsep simetrikal.

Rekaan pada suis-suis kawalan memberikan bayangan motif batu permata yang turut diterapkan pada bentuk badan keseluruhan SUV ini. Tema batu permata berkenaan turut diterapkan pada kemasan pintu, balutan bumbung, serta jarum pada meter instrumen.

toyota_chr_interior_bm_

Malahan elemen dekorasinya diperincikan dengan kekemasan berkualiti tinggi berwarna hitam pekat dan trim perak sutera serta iluminasi biru cerah pada instrumen dan butang kawalan. CH-R spesifikasi Asutralia juga bakal menerima papan pemuka dengan kemasan kelabu, berbanding biru bagi pasaran Eropah.

Bagi aspek keselamatannya, ia turut dilengkapi dengan sistem pra-pelanggaran Toyota Safety Sense dilengkapi dengan sistem brek automatik, kawalan kelajuan adaptif dan amaran keluar laluan dengan kawalan stereng, lampu tinggi automatik, dan kamera undur.

Terdapat elemen tambahan bagi Koba iaitu varian spesifikadi tertinggi, termasuklah tempat duduk dengan pemanas, sistem kunci automatik, dan roda aloi 18-inci.

Menurut Pengarah Eksekutif Jualan dan Pemasaran Toyota Australia, Tony Cramb, C-HR ini adalah kenderaan untuk mereka yang inginkan sesuatu yang istimewa, dengan gabungan dinamik yang lebih berinovatif dan tarikan emosi yang SUV tradisional lain tidak tawarkan.

“Malahan C-HR ini memberikan pengertian yang berbeza bagi SUV dengan menekankan abjad ‘S’ sebagai ‘sport’ dan ‘style’. Ia kenderaan empat pintu dan hatch, tetapi ia bukanlah hatchback. Malahan ia menampilkan ruang dalaman yang lebih besar dan mampu memuatkan lima penumpang, serta memiliki posisi pemanduan yang tinggi,” ujar Cramb lagi.

Walau bagaimana pun, Toyota Australia masih belum mendedahkan lagi harga C-HR bagi pasaran negaranya. Berbanding di United Kingdom, Toyota di sana telah mengesahkan harga C-HR adalah lebih mahal berbanding pesaingnya.

Di UK, tiga varian iaitu Icon, Excel dan Dynamid akan ditawarkan dengan 1.2L turbo berharga dari £20,995 (RM114,140) untuk Icon FWD 6MT hingga £27,995 (RM152,196) untuk Dynamid AWD CVT. Malah ia merupakan C-HR yang paling mahal, bersama hibrid bagi pilihan Dynamic.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required