Kereta curi dari Malaysia turut diseludup hingga ke Myanmar, Laos dan Kemboja – laporan

Cloned-cars-1

Sindiket kereta curi di Malaysia bukan setakat menjadikan Thailand sebagai pasaran utamanya, malah turut menyeludup kereta-kereta tersebut hingga ke negara Indo-China termasuk Myanmar, Laos dan kemboja.

Menurut laporan Bernama yang menerima pendedahan daripada satu sumber, sekiranya kereta curi Malaysia itu memasuki negara-negara berkenaan, maka peluang untuk menemuinya semula adalah amat tipis.

Malahan, kebiasaannya sindiket curi kereta di Malaysia, Thailand dan di negara Indo-China mempunyai jaringan kerjasama sesama mereka. Ini menyukarkan pihak berkuasa untuk menangani jenayah rentas sempadan itu.

Sumber terbabit menjelaskan, selepas sindiket tersebut mencuri kenderaan terbabit di Malaysia, mereka kemudiannya akan menyeludup keluar kereta itu ke pelabuhan di Singapura menggunakan kapal kontena. Dari sana, kapal kontena bermuatan kereta curi Malaysia itu akan ke berlayar pula ke pelabuhan di Thailand dengan pelabuhan Laem Chabang dipercayai destinasi utama mereka.

Walau bagaimana pun, bergantung kepada keadaan, mungkin ada sebahagian daripada kereta tersebut akan diturunkan di Thailand untuk dijual.

Selain itu, satu daripada cara paling terkini dan popular untuk menjual atau ‘melupus’ kereta curi Malaysia di Thailand adalah menerusi laman web menjual kereta.

Memandangkan menjual kereta secara dalam talian antara trend terkini, maka ia memudahkan lagi ‘urusan’ penyeludupan kereta curi dari Malaysia ini.

Jika tidak di Thailand, terdapat juga kemungkinan kereta curi Malaysia itu tetap diturunkan di pelabuhan negara gajah putih itu sebelum diseludup ke negara jiran lain menggunakan jalan darat. Thailand berkongsi sempadan darat dengan tiga negara Indo-China iaitu, Myanmar, Laos dan Kemboja, kemungkinan destinasi terakhir bagi kenderaan yang dicuri di Malaysia itu, menurut sumber tersebut.

Manakala bagi kereta curi dari Malaysia yang tidak berlabuh di Thailand, kontena tersebut akan terus berlayar hingga ke Myanmar atau negara Indo-China lain.

Sumber tersebut turut berkata, kenderaan pacuan empat roda amat popular di pasaran gelap di Myanmar, manakala kereta dan MPV mewah pula menjadi pilihan di Kemboja. Bahkan dakwaannya lagi, ada kereta curi Malaysia itu kini digunakan oleh pegawai-pegawai tinggi polis dan tentera serta kerajaan di negara Indo-China tertentu menggunakan pendaftaran baharu.

Baru-baru ini, sebanyak 150 kereta curi milik rakyat Malaysia yang ditemui di Thailand pada tahun lepas telah pun dihantar pulang ke Malaysia.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required