Saman difailkan pemandu teksi terhadap SPAD batal

Taxi Drivers Protest Against GrabCar 1

Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) telah berjaya membatalkan saman yang difailkan terhadapnya oleh sekumpulan 102 pemandu teksi, menurut laporan The Star.

Menurut hakim Mahkamah Tinggi Su Geok Yiam, keputusan itu dibuat atas alasan pemandu teksi sepatutnya memfailkan saman berkenaan melalui semakan kehakiman, dan bukan writ saman bersama-sama dengan pernyataan tuntutan.

Ini adalah kerana dakwaan berkenaan adalah satu perintah mandamus terhadap SPAD untuk melaksanakan kewajipannya di bawah undang-undang. Beliau juga menambah bahawa Uber, Grab dan Blacklane tidak dinamakan dalam tuntutan mahkamah bersama-sama dengan SPAD.

Sekumpulan 102 orang pemandu teksi memfailkan injunksi menentang SPAD pada 30 Disember 2015 kerana didakwa cuai dalam mengambil tindakan mengharamkan servis perkongsian kenderaan Uber, Grab dan Blacklane. Kumpulan tersebut mahukan perintah Mahkamah Tinggi untuk mengharamkan servis-servis berkenaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required