Kia Picanto jalani ujian audit ANCAP – masih kekal 5-bintang; risiko kecederaan pemandu kini lebih tinggi

2016-kia-picanto-ancap-1_bm

Berikutan penarafan 0-bintang yang diterima oleh Kia Morning (atau dikenali juga sebagai Picanto) tanpa sebarang beg-udara dalam Program Penilaian Kereta Baharu untuk Asia Tenggara (ASEAN NCAP), pihak Program Penilaian Kereta Baharu Australiasian (ANCAP) telah pun mendedahkan keputusan ujian audit yang dijalankan terhadap Kia Picanto yang dijual pada pasaran benua berkenaan.

Tidak seperti Picanto yang dijual di Indonesia dan diuji oleh ASEAN NCAP sebelum ini, Picanto spesifikasi pasaran Australia dilengkapi dengan enam beg udara, ESC, ABS, Kawalan Tarikan serta lain-lain ciri keselamatan. Ciri-ciri berkenaan turut dilengkapi pada Picanto pasaran Malaysia yang telah pun menerima penarafan empat-bintang dari ASEAN NCAP.

Ujian audit ini hanya melibatkan ujian pelanggaran offset bahagian hadapan, dan Picanto menerima markah 12.95 dari 16 markah penuh, kurang dari markah 15.12 yang diperolehi sebelum ini – diuji oleh Euro NCAP pada 2011. Walau bagaimanapun, markah berkenaan masih lagi dalan lingkungan penarafan lima-bintang ANCAP yang diperolehi pada bulan Mei lalu. Markah berkenaan juga dilihat hampir sama dengan markah yang diperolehi oleh model pasaran Malaysia dalam ujian ASEAN NCAP iaitu 12.67.

2016-kia-picanto-ancap-2_bm

Walau bagaimanapun, ujian audit ini mendedahkan risiko untuk kecederaan pada pemandu kini lebih tinggi, dengan bahagian dada dan perlindungan pada kaki kini dikelaskan sebagai “Marginal”, menandakan risiko sederhana untuk berlaku kecederaan serius.

“Ujian audit ini dilakukan kerana terdapat perbezaan pada prestasi struktur yang dilihat pada Picanto yang dijual di Indonesia, kami mahu memastikan kesahihan pada penarafan sedia ada kami untuk keselamatan pengguna di Australia dan New Zealand dengan sebab utama bagi memberikan jaminan agar mereka boleh bergantung harap pada maklumat dari ANCAP semasa membeli kereta baharu,” kata CEO ANCAP James Goodwin.

“Markah yang diperolehi dalam ujian audit ini masih lagi dalam lingkungan lima-bintang tetapi ia adalah penting kerana pengguna sentiasa mengambil tahu dengan hasil ujian ini supaya mereka dapat membuat keputusan dalam segmen pasaran yang sangat kompetitif ini,” tambah beliau.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required