GALERI: Proton Saga dari tiga generasi

Tidak boleh dinafikan, Proton Saga merupakan model yang mengubah lanskap industri automotif di Malaysia. Ia bukan sahaja model pertama buatan Malaysia, ia juga merupakan sebuah kereta yang mengubah corak mobiliti rakyat Malaysia sebagai sebuah sedan lengkap serta mampu dimiliki.

Saga generasi pertama telah dilancarkan pada tahun 1985 oleh Tun Mahathir Mohamed, dan model berkenaan diasaskan dari Mitsubishi Lancer Fiore 1982. Nama Saga hadir setelah Proton mengadakan pertandingan untuk menamakan sedan pertama nasional berkenaan.

1990-proton-saga-megavalve-1

Kebanyakkan dari kita tahu Saga merupakan nama biji yang keras berwarna merah, manakala dalam bahasa inggeris pula saga bermaksud hikayat yang mengandungi kisah kesaktian dan kegagahan wira yang luar biasa. Tetapi, nama Saga yang diletakkan pada kereta nasional pertama ini adalah akronim kepada Safety (Keselamatan) Achievement (pencapaian) Greatness (Keunggulan) dan Agility (Ketangkasan).

Pada hari pelancaran Proton Saga generasi ketiga di Pusat Konvensyen Setia Alam yang berlangsung petang tadi, Proton turut mempamerkan model Saga dari dua generasi sebelumnya. Namun, model yang dipamerkan hari ini bukanlah model sebenar generasi pertama keluaran 1985 dan generasi kedua keluaran 2008 (BLM).

Saga generasi pertama model 1985 dikuasakan dengan enjin 4G13 Orion 1.3 liter dipadankan dengan kotak gear lima kelajuan dan model dengan enjin 1.5 liter Magma hadir pada tahun 1987 bersama versi lima pintu yang digelar Saga Aeroback. Model tahun 1985 berkenaan dipadankan dengan gril hadapan dua bar mengapit logo bulan-bintang berbentuk perisai asal Proton, lampu isyarat membelok hadapan rata serta penutup rim yang hanya menutup bahagian nat rim.

Model yang dipamerkan pada hari ini merupakan model terakhir Saga Megavalve (1990-1992), dikuasakan dengan pilihan enjin 4G13 1.3 liter dan 4G15 1.5 liter Megavalve. Enjin berkenaan menggunakan kepala enjin 12 injap (berbanding lapan injap pada Orion dan Magma) serta karburator SU yang lebih moden.

Pada bahagian luaran, model facelift terakhir sebelum dijelmakan sebagai Iswara ini mempunyai sepasang liang yang lebih besar, lampu isyarat membelok hadapan lebih kecil tetapi lebih timbul serta penutup penuh pada rim besi standard.

Model Saga generasi kedua muncul pada tahun 2008. Sedan ini diasaskan dari kerangka model hatchback Proton Savvy dan dikenali sebagai Saga BLM (Base Line Model). Ia hadir dengan enjin 1.3 liter Campro IAFM dipadankan dengan pilihan kotak gear manual lima-kelajuan dan automatik empat-kelajuan. Model 1.6 liter Campro manual dikeluarkan khas untuk dijadikan teksi.

Model facelift untuk model ini hadir pada tahun 2010. Model berkenaan menampilkan rupa luaran yang disegarkan semula bermula dengan lampu hadapan lebih panjang, bampar hadapan dan belakang baharu serta lampu belakang lebih kecil. Ia turut menerima sistem brek yang dilengkapi ABS dan EBD. Enjin Campro 1.3 liter masih dikekalkan, dan model 1.6L Executive hadir selepas itu.

Model yang dipamerkan hari ini merupakan model facelift terakhir iaitu Saga FLX. ‘X’ bermaksud ekstra di mana untuk versi automatik, kotak gear empat kelajuan telah diganti dengan transmisi CVT. Enjin pada model ini juga menerima talaan yang diperhalusi dan digelar sebagai Campro IAFM+. Varian FLX SE turut hadir dalam barisan model sebagai varian tertinggi dijana gabungan enjin 1.6 liter Campro dan transmisi CVT serta dilengkapi dua beg udara, ABS dan EBD sebagai ciri standard.

Proton Saga generasi ketiga dilancarkan hari ini. Model ini dibina berdasarkan platform Saga generasi kedua dengan sedikit perubahan pada dimensi manakala jarak rodanya kekal sama. Ia dijana enjin 1.3 liter VVT berkuasa 94 HP dan tork maksima 120 Nm. Hanya varian standard hadir dengan pilihan kotak gear manual lima-kelajuan dan CVT, manakala varian lebih tinggi hanya dilengkapi transmisi CVT.

Banyak penambahbaikkan dilakukan pada model ini antaranya ialah talaan CVT yang lebih responsif, pengendalian yang lebih solid, stereng yang lebih cepat dan ringan serta pelbagai lagi. Ciri keselamatan turut dipertingkat dengan sistem ESC dan HHA untuk varian Premium serta agak ISOFIX untuk semua varian. Varian Premium juga menerima penarafan ASEAN NCAP empat-bintang, berbanding hanya tiga-bintang pada model generasi terdahulu. Anda boleh membaca ulasan pandu uji kami untuk model terbaharu ini di sini.

GALERI: Proton Saga Megavalve

GALERI: Proton Saga FLX

GALERI: 2016 Proton Saga 1.3L Premium CVT

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required