Honda sahkan inflator beg udara Takata pecah dalam perlanggaran pada 24 September 2016 di Johor Bahru

Honda airbag

Honda Malaysia Sdn Bhd mengesahkan bahawa dalam perlanggaran yang berlaku pada 24 September 2016, inflator beg udara Takata Single Stage (SDI) dalam kenderaan tersebut telah pecah semasa beroperasi. Walaubagaimanapun, punca kematian pemandu kenderaan tersebut masih belum disahkan.

Perkara ini disahkan selepas Honda melakukan pemeriksaan bersama polis Diraja Malaysia berkenaan kemalangan yang membabitkan Honda City pada 24 September 2016 di Johor Bharu itu. Kenderaan yang terbabit dalam kemalangan itu termasuk dalam panggilan balik berkenaan inflator beg udara Takata bahagian hadapan yang diumumkan oleh Honda pada 10 Julai 2015 dan surat pemberitahuan telah dihantar, namun tiada sebarang pembaikan dilakukan.

Kereta itu juga terlibat dalam panggilan balik berkenaan inflator beg udara Takata bahagian penumpang yang diumumkan pada 23 Jun 2016, namun dalam perlanggaran tersebut, Honda mengesahkan inflator beg udara bahagian penumpang tidak pecah semasa beg udara tersebut mengembung dan ia berfungsi dengan baik. Dalam perkara ini, Honda sedang berhubung dengan pihak keluarga mangsa dan sebarang informasi peribadi tidak akan disiarkan.

Honda kini masih lagi giat melakukan aktiviti pemberitahuan berkenaan panggilan balik inflator beg udara Takata pada kenderaannya melalui siaran akhbar, iklan, penyertaan aktiviti jelajah, panggilan peribadi, SMS serta surat secara terus kepada pemilik untuk menukarnya.

Turut dilakukan adalah peningkatan jumlah stok dan kapasiti servis dengan mengadakan hab servis, hab bergerak dan memberi keutamaan kepada penukaran ini di pusat servis.

Seperti yang diumumkan pada bulan Ogos 2016, Honda Malaysia telah mendapat 100 peratus stok inflator beg udara Takata dan sehingga 27 September 2016, 157,000 unit inflator beg udara hadapan Takata telah dilakukan dan ini bersamaan dengan 60 peratus lengkap.

Juga sehingga 27 September 2016, bahagian utara (Pulau Pinang), selatan (Johor), tengah (Selangor) dan hab bergerak telah menyempurnakan lebih 10,800 penukaran inflator beg udara hadapan Takata pada kereta Honda yang terlibat sejak Ogos 2016.

Honda Malaysia menggesa pemilik kenderaan yang terlibat dalam panggilan balik inflator beg udara Takata ini untuk menghantar kenderaan mereka secepat mungkin. Mereka boleh memeriksa status kenderaan di www.productrecall.honda.com.my atau www.honda.com.my.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required