2,470 pemandu bakal didakwa di mahkamah atas kesalahan menggunakan lorong kecemasan – JPJ

jpj_photo2

Walau pun pihak media sendiri kerap menyiarkan laporan mengenai salah guna lorong kecemasan, namun perkara ini masih dipandang enteng oleh segelintir pengguna jalan raya. Ada juga yang memberikan alasan, tidak mengetahui adalah menjadi satu kesalahan menggunakan lorong kecemasan. Malah ramai juga yang memberikan pelbagai alasan termasuk tidak tahan untuk membuang air setelah terperangkap dalam kesesakan trafik.

Biar pun alasan demi alasan ‘tercipta’ namun salah tetap salah!

Menurut Pengarah Penguatkuasaan Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Datuk V. Valluvan, sehingga 26 September lalu, seramai 2,470 pemandu akan didakwa di mahkamah bermula bulan depan kerana melakukan kesalahan itu. Manakala 52 pesalah trafik telah pun dihadapkan ke mahkamah atas kesalahan yang sama, sementara tujuh waran tangkap juga telah dikeluarkan.

“Langkah orang awam menghantar aduan bergambar pemandu yang menggunakan lorong kecemasan telah banyak membantu JPJ mengesan dan mengambil tindakan terhadap pesalah jalan raya itu. Malah kerjasama ini dilihat telah memberikan hasil yang sangat efektif kepada JPJ untuk mengesan pemandu yang tidak bertanggungjawab,” ujarnya seperti mana yang dilaporkan oleh Bernama.

Katanya lagi, sebanyak 138 aduan bergambar telah diterima oleh JPJ dalam tempoh seminggu ketika cuti panjang Aidiladha dan Hari Malaysia baru-baru ini.

Dalam masa yang sama, Valluvan menyarankan orang ramai turut menghantar aduan bergambar bukan sahaja bagi kesalahan menggunakan lorong kecemasan tetapi bagi kesalahan jalan raya yang lain seperti memotong barisan.

“JIka ada maklumat (termasuk bunti berganbar), sila laporkan terus kepada kami. Tindakan yang serius akan diambil terhadap pesalah trafik ini,” tegasnya.

Orang awam yang ingin membuat aduan bergambar boleh salurkan kepada [email protected].

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required