Renault umum ZOE EV bakal dilengkapi bateri Z.E 40, mampu dipandu dalam jarak 400 km dengan sekali cas

renault-zoe

Pada Paris Motor Show 2016 yang sudah pun di buka untuk media, Pengerusi dan CEO Groupe Renault Carlos Ghosn mengumumkan kenderaan elektrik sepenuhnya Renault Zoe bakal dilengkapi dengan bateri baharu Z.E 40 dan model dipertingkat berkenaan akan mula dijual dalam masa terdekat.

“Bulan ini angka jualan kenderaan elektrik Renault telah melangkaui 100,000 dan kini ZOE mampu berjalan sehingga 400 km tanpa di cas semula. Kami akan terus memacu lapangan dimana hal innovasi menjadi keutamaan untuk pelanggan Renault. Membolehkan mereka mudah untuk memilih (kenderaan) elektrik, dengan servis perhubungan baharu untuk menambahbaik pengalaman memandu mereka, merupakan keutamaan kami dan pelanggan ZOE.” kata Ghosn.

Dengan bateri Z.E 40 berkenaan, Renault ZOE mampu bergerak sejauh 400 km dalam kitaran ujian NEDC Eropah (bersamaan 300 km untuk perjalan dalam bandar atau kawasan pinggir bandar dalam dunia sebenar) dengan hanya satu cas penuh. Jarak tersebut juga telah meningkat sebanyak sekali ganda dari jarak perjalanan model ZOE asal yang boleh dipandu sejauh 210 km dengan satu cas penuh. Model dipertingkat ini masih lagi akan diproduksi di Kilang Renault Flins, Perancis.

Selain itu, ZOE untuk pasaran Eropah turut diberikan peningkatan dari segi perkhidmatan perhubungan. Sistem infotainmen R-LINK pada kereta ini akan dilengkapi dengan fungsi Z.E Trip yang memberikan maklumat kedudukan semua stesen mengecas terdekat.

Sistem Z.E Pass pula akan memberi kebenaran untuk mengecas pada kebanyakkan stesen mengecas tanpa mengira operator serta memudahkan pembayaran menggunakan telefon pintar. Aplikasi telefon pintar Z.E juga akan ditawarkan pada awal 2017 nanti, memberikan perkhidmatan navigasi dari pintu-ke-pintu.

ZOE turut diberikan peningkatan pada ciri lain dan juga lebih pilihan untuk pelanggan. Model edisi terhad ZOE Edition One untuk pasaran Perancis dan model yang diberikan kelengkapan Bose pada pasaran Eropah lain akan menerima upholsteri kulit premium, sistem audio Bose serta warna badan eksklusif.

Ciri-ciri baharu lain yang turut ditawarkan pada varian lain termasuk dua warna badan tambahan, tema bahagian dalaman baharu untuk versi Zen, cermin sisi boleh lipat berkuasa elektrik, rim baharu serta kemasan baharu untuk versi Intens.

Tiada perincian lain didedahkan, tetapi jika mengikut spesifikasi ZOE sedia ada, ia menampilkan unit janakuasa elektrik sepenuhnya dengan motor elektrik tunggal berkuasa 87 hp pada takat 3,000 hingga 11,300 rpm dan tork 220 Nm bermula seawal 250 hingga 2,500 rpm. Ini membolehkan Zoe mencapai 48 km/j dari kedudukan pegun dalam masa empat saat dan memecut dari 0-100 km/j dalam masa 13.5 saat. Ia juga boleh mencapai kelajuan maksima 135 km/j.

Sebelum ini, pengedar Renault di Malaysia iaitu TC Euro Cars telah membawa hatchback segmen-B elektrik sepenuhnya berkenaan ke pasaran tempatan dan dijual dengan harga atas jalan tanpa insuran RM145,888.

GALERI: Renault ZOE di Malaysia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required