Audi Q5 2017 diperkenalkan – lebih besar, lebih ringan

Static photo, Colour: Garnet red

Audi telah pun memperkenalkan model baharu bagi SUV Q5 2017 di pentas pameran Paris Motor Show 2016. Menurut Audi, Q5 baharu ini lebih besar, lebih ruang dan lebih ringan berbanding model sebelumnya.

Benarkah ia bersifat lebih ringan? Dibangunkan dari platform MLB Evo yang disemak semula, Q5 baharu ini 90 kg lebih ringan berbanding model terdahulu. Ia adalah hasil penggunaan besi dengan ketegaran maksimum dengan campuran aluminium. Walau pun dimensinya telah dipanjangkan, iaitu 4.66 meter panjang, 1.89 meter lebar dan 1.66 meter tinggi, serta jarak rodanya pula 2.82 meter.

Malah rekaannya juga telah banyak dipertingkatkan, turut menerima tempias rekaan daripada Q7. Pada bahagian hadapannya, ia dipadankan dengan gril bingkai tunggal yang kelihatan cukup bergaya, dengan bingkai tebal yang kelihatan bersambung pada lampu utama trapezoidal. Ia juga dilengkapi sama ada LED atau Matrix LED bersama indikator.

Static photo, Colour: Garnet red

Pada bahagian sisinya pula, garisan beralun jelas kelihatan, seperti model A5, menunjukkan ketegaran sistem pacuan semua-roda quattro. Walau bagaimana pun, bahagian belakangnya tidak banyak perubahan, melainkan penampilkan lampu belakang LED yang lebih anggun, bersama diffuser baharu yang bersambung pada corong ekzos. Model empat-silinder ini mempunyai daya seretan aerodinamik pada 0.30 Cd.

Sebagai model terbaharu Audi, rekaan dan elemen sport baharu yang ditampilkan memang cukup menyerlahkan gayanya. Ia turut ditawarkan dengan pakej luaran S Line dan S Line sport serta pembeli boleh memilih antara 14 warna menarik, serta barisan roda dari 17- hingga 21-inci.

Di bahagian dalamnya, rekaan papan pemuka melintang dipertaruhkan, sama seperti model A4, A5 dan Q7, walau pun ia tidak menerima padanan rekaan corong udara seperti model yang disebut ini. Selain itu, ia turut menampilkan roda stereng baharu, paparan kokpit Audi Virtual 12.3-inci, navigasi MMI dengan skrin 8.3-inci dan skrin sentuh MMI (dengan pad sentuh yang lebih besar) serta paparan unit utama.

Seperti Q7 dan A4, Q5 juga mempunyai fungsi bantuan self-learning personal route assist pada sistem navigasi yang membolehkan pemandu merujuk laluan yang dicadangkan.

Selain itu, Q5 turut dilengkapi dengan modul sambungan Audi bersama LTE dan WiFi hotspot, kotak telefin Audi bersama pengecas tanpa wayar Qi, sistem bunyi Bang & Olufsen 3D, paparan muka telefon pintar Audi dengan sokongan Apple CarPlay dan Android Auto serta Audi tablet dari Q7 yang digunakan sebagai peranti hiburan pada tempat duduk belakang.

Audi mendakwa, Q5 lebih besar berbanding model sebelumnya dan pesaingnya yang lain. Ruang butnya 10 liter lebih besar berbanding model semasa, iaitu 550 liter dan boleh diluaskan menjadi 610 liter sekiranya tempat duduk belakang dikonfigurasi. Malah ia juga boleh mencecah sehingga 1,550 liter jika tempat duduk belakang dibaringkan.

Q5 baharu ini turut didatangkan dengan banyak bantuan pemanduan dan sistem keselamatan baharu termasuklah kawalan kelajuan adaptif dengan bantuan kesesakan trafik, bantuan lorong aktif Audi, amaran keluar, bantuan elak kemalangan, bantuan membelok, bantuan parkir, bantuan menurun bukit dan pengesan isyarat trafik.

Dengan enjin 2.0 liter TFSI petrol, ia mampu memberikan kuasa sehingga 252 hp dan penjimatan bahan api sekitar 6.8 liter bagi setiap 100 km. Bagi varian diesel pula, enjin 2.0 liter TDI mempunyai pilihan hamburan kuasa 150 hp, 163 hp dan 190 hp, sementara 3.0 liter TDI V6 pula dengan 286 hp dan 620 Nm.

audi-q5-2017-bm-2

Kesemua enjin dipadankan dengan pilihan transmisi sama ada manual enam-kelajuan, dwi-klac S tronic tujuh-kelajuan atau untuk 3.0 TDI dengan kotak gear automatik lapan-kelajuan.

Ia turut dilengkapi dengan pacuan semua-roda quattro bersama teknologi ultra, penvektoran tork dan varian 3.0 TDI meneria quattro kekal yang boleh dipilih dengan sport rear differential yang menghantar tork ke roda belakang.

Selain itu, ia juga menampilkan suspensi lima-sambungan baharu, sistem stereng berkuasa elektromekanikal baharu dengan stereng dinamik bersama nisbah pembolehubah sebagai pilihan. Turut ditampilkan ialah suspensi udara adaptif sepenuhnya, pertama buat Q5. Ia turut menawarkan tujuh mod pemanduan termasuk lift/offroad dan allroad.

Diproduksi di kilang barunya di Mexico, Q5 baharu ini dijangka tiba di Eropah pada awal 2017, dengan model asas Q5 2.0 TDI 163 hp quattro S tronic yang dijual pada harga €45,100 (RM209,360).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required