Audi RS3 LMS – Jentera versi perlumbaan sebenar dibina untuk kategori TCR, 2.0 liter TFSI, 330 hp

audi-rs3-lms-tcr-racecar-05_bm

Selain dari RS3 sedan versi jalanan, Audi turut memperkenalkan RS3 sedan yang dibina khas untuk tujuan perlumbaan. Audi Sport customer racing telah mendedahkan Audi RS3 LMS yang bakal digunakan di litar-litar lumba pada tahun 2017.

“Audi telah aktif dalam sukan permotoran pada peringkat tertinggi untuk berberapa generasi. Dengan Audi R8 LMS, Audi Sport Customer Racing, dalam masa yang singkat, mampu untuk membina program sukan bermotor untuk pelanggan bersama komitmen pasukan rasmi dalam WEC dan DTM. R8 LMS telah menjadi pendahulu pasaran dalam segmennya sejak itu. Kami mempunyai rancangan yang sama untuk RS3 LMS, yang menawarkan pelanggan dengan peluang menarik untuk memulakan perlumbaan bersama Audi yang mengujakan,” kata Stephan Winkelmann, Pengarah Urusan di Audi Sport.

Audi RS3 LMS dibina untuk perlumbaan kategori TCR, yang sebenarnya masih lagi baharu. Untuk tambahan kepada siri TCR antarabangsa, dengan berberapa perlumbaan diadakan sebagai perlumbaan sokongan Formula 1, kini lebih banyak siri perlumbaan touring car nasional TCR diadakan. Perlumbaan-perlumbaan endurance seperti Nurburgring 24 Jam juga kini mempunyai kategori TCR.

audi-rs3-lms-tcr-racecar-08_bm

“Pasaran TCR kini mempunyai potensi yang lebih besar berbanding kategori GT3. Pada 2016, sebanyak 10 siri TCR dengan perlumbaan di 18 negara, dan lebih banyak lagi siri akan ditambah. Dengan RS3 versi TCR kami juga turut sampai ke negara yang tiada siri GT3 diadakan,” kata Chris Reinke, ketua Audi Sport customer racing.

“Kos untuk perlumbaan TCR sangat rendah. Dalam aspek sokongan dan pembekalan komponen, mereka akan mendapat kelebihan atas pengalaman yang kami kumpulkan dengan Audi R8 LMS sejak 2009, di mana pelanggan GT3 kami berpuas hati,” tambah beliau.

Untuk memenuhi peraturan kategori perlumbaan, jentera perlumbaan sebenar RS3 LMS ini dijana oleh enjin perlumbaan 2.0 liter TFSI berkuasa 330 hp, berbanding versi jalan rayanya yang dijana enjin 2.5 liter lima silinder TFSI berkuasa 400 hp. Ia mampu memecut dari 0-100 km/j dalam masa 4.5 saat, sedikit perlahan dari RS3 versi jalan raya yang mampu mencatatkan masa hanya 4 saat. RS3 LMS mencatatkan kelajuan maksima 240 km/h.

Kelengkapan lain yang dilengkapi pada jentera perlumbaan ini termasuk tangki minyak keselamatan yang diluluskan FIA, roll cage, tempat duduk perlumbaan, jaring keselamatan FIA pada kedua-dua belah tempat duduk, dan rescue hatch pada bumbung seperti yang terdapat pada Audi R8 LMS.

Audi Sport customer racing akan mula menghantar RS3 LMS kepada pelanggan pertamanya Disember ini, sebelum siri perlumbaan besar TCR untuk tahun 2017 bermula. Ia dijual pada harga 129,000 euro (RM599,312) termasuk VAT untuk versi TCR dengan kotak gear perlumbaan enam-kelajuan sequential dan 99,000 euro (RM459,906) untuk versi clubsport.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required