SsangYong LIV-2 Concept – penyambung generasi Rexton, versi produksi akan diperkenal pada 2017

ssangyong-liv-2-concept-01-850x486bm

SsangYong LIV-2 Concept yang dipertonton semasa Paris Motor Show ini mungkin nampak seperti sebuah kereta konsep tetapi sebenarnya sudah hampir bersedia untuk produksi – buang sahaja lampu pameran dan tayar itu, dan bayangkan semua bahagian dalamnya berwarna hitam, ia seperti sudah siap.

LIV-2 yang membawa maksud Limitless Interface Vehicle-2 adalah sebuah SUV premium bersaiz besar dan merupakan evolusi daripada LIV-1 Concept yang pernah dipertonton semasa Seoul Motor Show tahun 2013. Membawa tema ‘Dignified Motion’ dan falsafah pembangunan ‘Robust, Specialty, Premium’, LIV-2 tampil gagah dan maskulin.

SsangYong memberitahu kereta produksi akan diperkenalkan pada tahun 2017 dan ia akan menjadi ‘model strategik utama’ untuk syarikat itu, seterusnya memacu pertumbuhan pada masa hadapan. Kenderaan yang menggunakan pacuan 4×4 ini akan menggunakan struktur body-on-frame dan dilengkapi dengan enjin 2.2 liter Euro 6 buatan SsangYong sendiri yang mempunyai tork 420 Nm dari 1,500 rpm hingga 2,500 rpm.

Enjin ini menggunakan VGT elektronik dan melakukan pengiraan untuk mengurangkan geseran seperti pam minyak boleh ubah dan pek piston ring ketegangan rendah. Pusingan semula gas ekzos pada tekanan rendah dapat mengurangkan pengeluaran NOx semasa di rpm dan beban tork tinggi. Ia akan dipadankan dengan kotak gear automatik tujuh kelajuan daripada Mercedes-Benz. Turut akan ditawarkan adalah enjin 2.0 liter GDi petrol turbo.

Konsep rekaan di bahagian kabin adalah seperti ruang rehat eksekutif kontemporari dalam limosin yang dipandu orang lain, dengan banyak ruang untuk bekerja atau beristirehat, dan teknologi komunikasi yang maju. Dua tempat duduk berasingan di belakang dipisahkan dengan konsol tengah. Tempat duduk itu mempunyai fungsi mengurut dan terdapat lampu suasana yang boleh dilaras di bahagian atas. Bagi versi produksi, mungkin tempat duduk yang lebih biasa akan digunakan.

Sistem komunikasi bersepadu dalam SsangYong LIV-2 Concept datang dengan tiga skrin paparan – 9.2 inci di tengah, dan 10.1 inci di setiap penyandar kepala hadapan. Ia juga dilengkapi dengan WiFi, sambungan Apple CarPlay/Android Auto dan kualiti hiburan premium. Semuanya boleh dikawal dari konsol tengah di tempat duduk barisan kedua. Masuk ke produksi nanti, mungkinkah model ini akan menggunakan nama Rexton?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required