Volkswagen I.D Concept akan bawa transformasi – dirancang masuk fasa produksi menjelang tahun 2020

volkswagen-i-d-concept-10-850x567bm

Pembuat kereta dari Wolfsburg, Jerman iaitu Volkswagen ingin membuat transformasi dalam barisan produknya dan model pertama yang akan menggalas cabaran ini adalah Volkswagen I.D Concept. Ia diangkat sebagai kenderaan elektrik generasi baharu dan mengikut perancangan, akan memasuki fasa produksi pada tahun 2020.

Rekaan yang digunakan berkonsepkan minimalis dan sesuatu yang baru bagi kenderaan elektrik kompak – bampar, lampu dan c-pillar bermotif heksagon dan penutup but belakang warna hitam yang seakan bersambung dengan bumbung panoramiknya. Turut digunakan adalah kemasan berwarna biru termasuk pada tayar.

Di dalam, kenderaan ini membawa konsep ruang terbuka, dengan kelengkapannya boleh dikawal menggunakan pemuka sesentuh. I.D Concept mempunyai saiz lebih pendek berbanding Golf tetapi ruang dalamnya boleh menyamai Passat hasil peletakan motor elektrik di gandar belakang dan bateri di lantai.

Pemandu boleh masuk dan menghidupkan kenderaan ini dengan menggunakan telefon pintar yang bertindak sebagai kunci digital, dan setiap pemandu akan menerima pengenalan Volkswagen ID yang menyimpan informasi seperti tetapan tempat duduk, pendingin hawa, stesen radio, senarai lagu, sistem bunyi, hubungan dan navigasi.

Satu janji yang dikeluarkan oleh Volkswagen mengenai kereta ini adalah ia boleh bergerak sehingga jarak 600km melalui motor elektrik berkuasa 170 PS dan ini adalah hasil daripada penggunaan platform Modular Electric Drive Kit (MEB) baharu. Harganya pula berada pada tahap seperti Golf, dengan kuasa yang sama.

Pada tahun 2025, Volkswagen I.D akan dijadikan boleh bergerak sendiri (fully-autonomous) dalam mod Pilot dan stereng akan masuk ke dalam, memberi gambaran yang lebih menyamai seperti di angkasa.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required