Petronas bakal sediakan kemudahan ChargEV di 66 stesen kendaliannya di sepanjang lebuhraya utama

petronas_chargev-1-bm

Petronas Dagangan Berhad (PDB) menjadi rakan kongsi terbaharu Greentech Malaysia dalam usaha organisasi itu mengembangkan potensi pasaran teknologi hijau di Malaysia. Kerjasama ini adalah selari dengan matlamat untuk memberdayakan Malaysia sekali hab bagi kenderaan elektrik (EV).

Ia bakal menyaksikan 66 kemudahan stesen pengecas yang diusakan oleh Greentech Malaysia, ChargEV akan dipasang di stesen Petronas seluruh negara. Perjanjian persefahaman berkenaan ditandatangi di International Greentech & Eco Products Exhibition & Conference Malaysia (IGEM) ke-tujuh yang sedang berlangsung di Pusat Persidangan Kuala Lumpur.

“Bagi Petronas, ini merupakan satu pencapaian terbaharu kerana bertindak selaku syarikat petroleum pertama di Malaysia yang memberikan komitmen terhadap perkara ini. Dengan menyediakan kemudahan mengecas kenderaan elektrik di 66 stesen Petronas di sepanjang lebuhraya utama Malaysia, PDB memainkan peranan penting di dalam kitaran perkembangan kenderaan elektrik di sini,” jelas Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif PDB, Mohd Ibrahimnuddin Mohd Yunus.

Kerjasama ini disifatkan sebagai sokongan PETRONAS terhadap pelan National Electric Mobility Blueprint dalam mempromosikan penggunaan kenderaan hibrid dan EV. Ia juga sebagai persediaan awal terhadap perkembangan positif bagi penggunaan EV dalam masa terdekat.

Kedua-dua syarikat ini juga akan memulakan kaji selidik terhadap Energy Efficient Stations (E2S) untuk melihat kemungkinan bagi menambah baik prasarana dan kemudahan bagi pemilikan kenderaan elektrik dan penggunaannya di Malaysia.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required