VIDEO: Ford Fiesta WRC 2017 sedang diuji – lebih agresif, dibina dari model generasi berikutnya

Menjelang Kejohanan Rali Dunia (WRC) untuk musim hadapan dengan undang-undang baharu yang membenarkan jentera yang bertanding dibina lebih berkuasa, Volkswagen dan Citroen sudahpun mendedahkan jentera baharu mereka. Begitu juga dengan Toyota yang akan kembali bertanding setelah menyepi selama 18 tahun, bakal mempertaruhkan Yaris WRC 2017. Terkini, Ford dilihat masih lagi menguji jentera baharu – Ford Fiesta WRC 2017.

Dalam video ujian yang dilakukan M-Sport (syarikat yang membina jentera WRC untuk Ford) ini, dapat diperhatikan, jentera baharu berkenaan dibangunkan menggunakan Ford Fiesta tiga-pintu generasi berikutnya, dimana versi jalanan biasanya juga masih belum diperkenalkan.

Berdasarkan undang-undang baharu FIA untuk musim hadapan, penghad (restrictor) pengecas turbo berdiameter 33 mm dinaikkan kepada 36 mm tetapi kapasiti enjin maksimum kekal pada tahap 1.6 liter dan tekanan boost maksima juga ditetapkan kekal pada 2.5 bar.

Undang-undang berkenaan juga menetapkan berat keseluruhan jentera dikurangkan sebanyak 25 kg dan juga lebar keseluruhan ditambah sebanyak 50 mm serta unit-unit differential pintar kawalan elektronik boleh digunakan semula untuk mengagihkan tork ke setiap roda dengan lebih tepat. Ini akan menjadikan jentera musim hadapan lebih berkuasa, dan diberikan kit aero lebih agresif, dan dijangka tahap keterujaan pada era Group B bakal dikembalikan dalam WRC.

Jika dibandingkan dengan imej-imej spyshot Fiesta generasi berikutnya yang kami siarkan sebelum ini, jentera WRC ini lebih lebar serta agresif, tetapi bentuk rekaan utama seperti lampu dan gril hadapan serta lampu two-piece pada bahagian belakang kelihatan seiras.

Model Fiesta generasi berikutnya masih dibina berdasarkan platform Global B Ford, sama seperti model generasi sedia ada. Oleh itu, rupa keseluruhan Fiesta baharu berkenaan dilihat tidak banyak berubah, dengan rombakan paling besar untuk bahagian luaran adalah pada bahagian bampar. Model baharu itu juga dijangka akan diberikan perincian yang diperhalusi dan ciri-ciri yang seiring dengan permintaan pelanggan masa kini.

GALLERY: Spyshot Ford Fiesta (tiga pintu) 2017

GALLERY: Spyshot Ford Fiesta (lima pintu) 2017

GALLERY: Spyshot Ford Fiesta ST (lima pintu) 2017

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required