Pemandu teksi kumpul dana untuk menentang SPAD

KL06_181115_PEMANDU_TEKSI

Kemelut antara pemandu teksi dengan perkhidmatan perkongsian kenderaan iaitu Uber, Grab dan Blacklance, masih berlarutan dan sehingga kini tiada keputusan muktamad mengenainya.

Pada 30 Disember lalu, sekumpulan pemandu teksi seramai 102 orang telah memfailkan injunksi menentang SPAD kerana didakwa cuai dalam mengambil tindakan mengharamkan servis perkongsian kenderaan Uber, Grab dan Blacklane. Kumpulan tersebut mahukan perintah Mahkamah Tinggi untuk mengharamkan servis-servis berkenaan.

Walau bagaimana pun, keputusan Mahkamah Tinggi yang diumumkan pada 26 September lalu bahawa SPAD berjaya membatalkan saman yang difailkan terhadapnya.

Menurut hakim Mahkamah Tinggi Su Geok Yiam, keputusan itu dibuat atas alasan pemandu teksi sepatutnya memfailkan saman berkenaan melalui semakan kehakiman, dan bukan writ saman bersama-sama dengan pernyataan tuntutan.

Tidak berpuas hati dengan keputusan tersebut, kumpulan pemandu teksi di sekitar Lembah Klang nekad untuk memfailkan rayuan di Mahkamah Rayuan bagi menentang terus SPAD. Malah mereka turut bekerjasama mengumpul dana sebanyak RM7,000 bagi tujuan tersebut, laporan The Sun.

Menurut presiden Jawatankuasa Bertindak Pemandu Teksi Lembah Klang Zailani Isa Usuludin berkata, keputusan ini diambil kira-kira empat hari yang lalu untuk mengumpul dana tersebut.

“Kami telah diperintahkan oleh Mahkamah Tinggi bagi membayar RM5,000 kepada SPAD ekoran kes kami digugurkan pada bulan lalu. Malah kami juga memerlukan dana sebanyak RM2,000 untuk yuran guaman bagi kes rayuan kami diproses,” ujarnya kepada akhbar berkenaan.

Zailani berkata, jawatankuasa yang mewakili lebih kurang 3,000 pemandu teksi, tidak akan berhenti daripada mencari kebenaran dengan mengheret SPAD ke mahkamah bagi menentang perkhidmatan Uber, Grab dan Blackline di seluruh negara.

Dijangkakan SPAD bakal membentangkan pelaksanaan undang-undang bagi membenarkan perkhidmatan e-hailing yang melibatkan ketiga-tiga aplikasi berkenaan di Parlimen pada bulan hadapan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required