Tiada lagi kompaun untuk pesalah yang menggunakan lorong kecemasan, terus ke mahkamah – JPJ

AppleMark

AppleMark

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) memberi amaran keras kepada mereka yang menyalahgunakan lorong kecemasan dan penguatkuasaan lebih intensif akan dilakukan di hot spot yang telah dikenalpasti sekitar Lembah Klang.

Dalam laporan The Sun Daily Pengarah Penguatkuasaan JPJ Datuk Valluvan Veloo berkata, jabatannya tidak akan bertoleransi terhadap mereka yang menggunakan lorong kecemasan dan juga mereka yang memotong barisan semasa waktu puncak kesesakan trafik.

“Kami turut mengalu-alukan maklum balas dari orang ramai. Hakikatnya, aduan berkenaan penyalahgunaan lorong kecemasan adalah hampir 80% dari jumlah keseluruhan aduan trafik yang kami terima berberapa bulan kebelakangan ini,” kata beliau.

Semalam, JPJ menjalankan operasi khas selama dua jam bermula lima petang di empat lokasi iaitu di Lebuhraya Kesas, Lebuhraya Elite, Lebuhraya Persekutuan dan Jalan Istana di pusat bandar. Dalam operasi berkenaan, sejumlah 33 pemandu menerima saman di Lebuhraya Persekutuan menuju ke pusat bandar 20 kenderaan di Lebuhraya Kesas dan Elite serta 19 di Jalan Istana.

Menurut Valluvan, lokasi-lokasi berkenaan merupakan lokasi yang dikenalpasti kerap berlaku penyalahgunaan lorong kecemasan semasa waktu puncak dan diharapkan dengan penguatkuasaan yang dilakukan, pengguna jalan raya akan mematuhi undang-undang serta menghormati pengguna lain.

Tambah Valluvan lagi, “Kami tidak lagi mengeluarkan kompaun RM300. Untuk pesalah yang menggunakan lorong kecemasan, kami akan menghantar mereka terus ke mahkamah.” Kesemua saman trafik yang dikeluarkan di bawah Peraturan 53 Undang-undang Trafik Jalan Raya 1959 yang membawa saman tidak lebih RM2,000 atau penjara tidak kurang dari setahun dan akan dihadapkan ke mahkamah tidak lama lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required