SPYSHOT: Hyundai Ioniq hibrid di Malaysia – CKD?

hyundai-ioniq-hybrid-spotted-in-malaysia-2-850x446-bm

Terima kasih kepada pembaca paultan.org, Satish Chandramohan, Hyundai Ioniq hibrid sekali lagi dijumpai atas jalan raya di Malaysia dan bukannya setakat menjadi hiasan di kawasan pameran.

ioniq adalah sebuah kenderaan hibrid dari Hyundai yang berada setara dengan Toyota Prius dan ia datang dalam tiga model – Hibrid, Plug-in-hybrid dan Elektrik. Sementara model hibrid dan elektrik sepenuhnya sudah dipertonton secara rasmi, Ioniq PHEV pula hanya akan muncul pada tahun 2017.

Untuk Ioniq Hibrid (seperti dalam gambar), penggeraknya terdiri daripada enjin empat silinder Kappa GDI 1.6 liter petrol yang berkuasa 105 PS dan 147 Nm tork, dipadankan dengan kotak gear klac berkembar enam kelajuan dan kuasa elektrik tambahan pula datang daripada motor elektrik 43 PS dengan 170 Nm tork.

Bateri polimer Lithium-ion berkapasiti 1.56 kWh yang digunakan untuk menggerakkan motor elektrik pada kenderaan ini terletak di bawah tempat duduk belakang dan keseluruhan kuasa yang boleh dikeluarkan adalah berjumlah 141 PS dan 265 Nm tork. Hyundai berjaya mencapai tahap kecekapan haba sebanyak 40 peratus – hampir sama dengan Prius.

Hyundai Ioniq hibrid di Malaysia dilihat mengenakan lencana ‘K’ dan ia mungkin menandakan kenderaan ini akan dipasang di dalam Malaysia oleh Hyundai-Sime Darby Motors, yang mempunyai kilang di Kulim, Kedah. Adakah anda berminat untuk mendapatkan kenderaan hibrid ini dengan harga istimewa klasifikasi EEV apabila ia dipasarkan di Malaysia nanti?

Galeri: Hyundai Ioniq hibrid dipamerkan semasa My Auto Fest 2016

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Learn more:

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required