Honda CR-V 2017 diperkenalkan – enjin baharu 1.5L turbo 190 hp, dalaman lebih premium, lebih praktikal

2017 Honda CR-V

Honda CR-V 2017 telah pun diperkenalkan di Amerika Syarikat, menampilkan imej baharu yang lebih berketerampilan, malah memiliki ruang dalaman yang lebih premium, luas dan versatil. SUV Honda generasi kelima ini telah diberi rekaan dan kejuruteraan semula, dijangka akan memulakan jualan di USA akhir tahun ini.

“Honda CR-V baharu ini telah diolah rekaannya, memberikan lebih prestasi, ruang dan premium bersama penggunaan bahan api yang lebih menjimatkan serta lebih bernilai berbanding sebelum ini,” ujar Jeff Conrad, Timbalan Presiden Kanan dan Pengurus Besar jabatan Honda.

Apa yang menarik tentang CR-V 2017 ini? Lihat imej yang ditampilkan, gayanya lebih berani dan ranggi. Kini ditampilkan dengan gril krom yang lebih besar pada bahagian hadapan (dengan Automatic Shutter Grille System pertama dari Honda), bersambung pada lampu utama LED sepenuhnya, serta mengetengahkan gaya Solid Wing Face ciptaan Honda sendiri.

2017 Honda CR-V

D-pillar CR-V yang melunjur ke atas masih dikekalkan untuk generasi ini, serta turut mengetengahkan lampu belakang melintang. Walau bagaimana pun, gayanya yang telah diolah menampakkannya lebih agresif. Bar krom ditambah di belakang, disertakan dengan corong ekzos berkembar dengan lingkaran perak. Selain itu, buat pertama kalinya juga, ia menampilkan Pintu Belakang Bukaan Berkuasa Bebas Tangan (Hands-Free Access Power Tailgate).

Di bawah hudnya, ia dipadankan dengan enjin 1.5 liter pengecas turbo, buat pertama kalinya diadaptasikan buat CR-V. Unit suntikan-terus DOHC ini menerima olahan kuasa dari Civic FC, mampu menghamburkan kuasa sehingga 190 hp pada 5,600 rpm dan tork 243 NM antara 2,000 hingga 5,000 rpm. CR-V turbo ini turut menampilkan elemen termasuk sistem Remote Engine Start yang juga ada pada Civic.

Turut ditawarkan di USA ialah enjin 2.4 liter suntikan-terus i-VTEC, dengan kuasa 184 hp pada 6,400 rpm dan tork 244 Nm pada 3,900 rpm. Walau bagaimana pun, motor naturally-aspirated ini hanya untuk model spesifikasi asas sahaja. Namun demikian, kedua-dua pilihan enjin ini dipadankan dengan transmisi CVT bersama Honda G-Shift control logic.

Honda berkata, CR-V baharu ini, dengan pengecas turbo, turut ditawarkan penjimatan bahan api paling efisien yang sama kelas dengan SUV kompak. Ia didorong dengan kerangkan aerodinamik, serta padanan CVT, yang didakwa mampu menawarkan “prestasi yang lebih responsif”.

Pada bahagian dalamnya, CR-V 2017 didakwa memiliki kekemasan yang lebih diperinci, dengan elemen premium dan lebih utiliti. Dengan jarak roda 2,660 mm vs 2,620 mm, kini SUV baharu ini mampu memberikan lebihan ruang yang luas, bersama ruang dalaman “paling tinggi dalam kelasnya dan ruang kaki tempat duduk belakang yang terbaik dalam kelasnya”.

Faktor premium turut ditonjolkan dengan penggunaan material yang dipertingkatkan, termasuk panel instrumen dengan skrin berwarna. Selain itu, sistem audio dengan paparan skrin sentuh 7.0-inci berasaskan Android baharu turut ditampilkan, bersama sokongan Apple CarPlay dan Android Auto. Ia juga menampilkan penghawa dingin dwi-zon, pencahayaan ambien LED, brek parkir elektronik dan port bagi USB di belakang sebagai beberapa elemen tambahan.

Untuk pasaran US, aa turut menerima kit keselamatan terhadapan Honda Sensing dan bantuan pemanduan. Teknologi ini kini ditawarkan untuk semua tetapi bagi model asas (yang menerima enam beg udara dan kawalan kestabilan elektronik secara standard), dan Honda mensasarkan 75% CR-V yang dijual di Amerika akan dilengkapi dengan elemen itu.

Selain itu, Honda Sensing termasuklah Pengurangan Brek Perlanggaran (CMBS) dengan Amaran Perlanggaran Hadapan (FCW) dan keupayaan mengesan pejalan kaki, Road Departure Mitigation (RDM) dengan Amaran Ketibaan Laluan (LDW), Kawalan Kelajuan Adaptif (ACC) dengan kelajuan rendah dan Bantuan kekal Lorong (LKAS). Informasi Titik Buta (BSI), Pemantaua Lintasan Trafik Belakang (CTM) dan Lampu Tinggi Auto (HSS) turut ditampilkan.

Honda turut mensasarkan penarafan keselamatan perlanggaran akan menerima markah tertinggi, termasuk lima-bintang daripada NHTSA dan IIHS Top Safety Pick+. Model yang dipasarkan bagi Amerika Utara akan diproduski di East Liberty, Ohio; Alliston, Ontario, Kanada; dan untuk pertama kalinya di Greensburg, Indiana.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required