Chevrolet Colorado ‘facelift’ rasmi dilancarkan di Malaysia; tiga pilihan enjin, harga bermula RM100k

chevrolet_colorado-1

Setelah beberapa siri pendedahan sebelum ini, termasuk perincian spesifikasi dan varian yang akan ditawarkan, akhirnya hari ini Naza Quest Sdn Bhd selaku pengedar jenama kenderaan Chevrolet di Malaysia melancarkan secara rasmi trak pikap Colorado facelift yang terbaharu.

Dua pilihan enjin ditawarkan dengan lima varian semuanya. Harga bagi setiap varian adalah seperti berikut. Bagi enjin bersesaran 2.5 liter; Standard LT (MT) – RM99,911, Standard LT (AT) – RM107,948, Standard LTZ (AT) – RM115,031. Sementara itu bagi enjin 2.8 liter pula; Standard LTZ (AT) – RM124,916 dan High Country – RM132,874. Semua harga yang dinyatakan ini ialah harga atas jalan, termasuk GST dan insurans serta cukai jalan bagi pendaftaran individu.

Perincian pilihan enjin yang dimaksudkan ialah 2.8L Duramax empat silinder turbodiesel dengan Variable Geometry Turbocharger (VGT) dan 2.5L Duramax empat silinder turbodiesel (VGT) kecuali bagi varian paling asas (dilengkapi enjin turbo-diesel FGT) dengan transmisi manual. Kedua-duanya telah diberikan peningkatan dari segi prestasi dan penggunaan bahan api. Bagi enjin 2.8L, ia kini menawarkan kuasa sebanyak 193 hp dengan tork 500 Nm. Bagi versi 2.5L pula, ia kini menjana 180 hp dan 440 Nm tork.

2016-chevrolet-colorado-2-8-high-country-1

Unit komputer atau ECU yang digunakan bagi mengendalikan prestasi enjin dibangunkan sendiri oleh pengeluarnya, dengan matlamat untuk mengoptimumkan integrasi antara perisian dan operasi enjinnya. Colorado ini juga menggunakan titik mounting yang baharu, terutama pada enjin dan bahagian badan.

Kesannya, ia mengurangkan pergerakkan antara kabin dan casis yang menyumbang kepada dinamik pemanduan yang lebih baik. Ini turut memberi kesan terhadap NVH (Noise, Vibration and Harshness) yang lebih rendah; 2-5 db lebih senyap, dengan gegaran yang juga berkurangan. Sistem suspensi baharu yang digunakan juga memberikan lebih keselesaan kepada penumpang.

Dari segi rekaan luaran, Chevrolet Colorado baharu ini menampilkan imej yang lebih gagah. Wajah bahagian depan yang nampak kukuh antara lain disumbangkan oleh rekaan hudnya. Ini dilengkapi pula dengan ciri lampu utama automatik dengan lampu nyalaan siang LED dan sistem Follow Me Home, Sports Bar baharu, rim aloi dan kemasan krom pada pemegang pintu.

Pada bahagian kabin, ia menerapkan sentuhan yang lebih mesra pengguna. Papan pemuka dengan rekaan baharu memberikan imej premium dan menyumbang kepada keselesaan. Konsol tengah yang direka serba baharu pula memudahkan lagi kendalian bagi pengguna. Material yang digunakan pula adalah daripada jenis soft touch untuk tampil lebih premium.

Ia turut dilengkapi sistem hiburan Chevrolet MyLink dengan paparan skrin sentuh warna bersaiz lapan inci, serta capaian Bluetooth serta aplikasi Apple Carplay; yang pertama bagi segmennya. Ia membolehkan pengguna telefon pintar Apple memaparkan versi ringkas skrin telefon mereka pada skrin sentuh kederaan ini. Ia juga melibatkan ciri Siri Eyes Free dan perisian pengecaman suara untuk menerima input daripada pengguna.

Trak pikap ini juga kini turut dilengkapi dengan ciri Remote Engine Start. Ia membolehkan enjinnya dihidupkan melalui kawalan jauh agar sistem penghawa dingin dapat berfungsi untuk menyejukkan kabin terlebih dahulu dalam keadaan pintu masih kekal terkunci sepenuhnya. Selain itu, ia juga mempunyai ciri Auto Rain Sensor dan lampu utama automatik.

Kecuali varian dengan transmisi manual, ciri Electric Power Steering (EPS) menjadi satu lagi kelebihan; kendalian stereng lebih ringan dalam kelajuan rendah dan semakin berat ketika kelajuan bertambah. Ia juga memberikan maklum balas yang lebih peka. Untuk memudahkan pemandu, Colorado ini juga dilengkapi dengan sensor Park Assist di bahagian depan dan belakang, berserta kamera undur.

Ciri Comfort Closing Window pula menjadi satu ciri yang akan membuatkan cermin tingkap turut sedikit ketika pintu dibuka atau dikunci. Ini bagi mengelakkan terhasilnya ruang vakum dan membolehkan pintu ditutup dengan mudah dan lembut.

Dari sudut keselamatan, Chevrolet Colorado baharu ini menerima penarafan lima bintang bagi ANCAP dan ASEAN NCAP. Antara ciri keselamatan aktif yang melengkapinya ialah (bergantung kepada varian tertentu): beg udara bahagian depan termasuk beg udara bagi lutut pemandu, Traction Control System (TCS), Anti-lock Braking System (ABS), Panic Brake Assist (PBA), Electronic Brake Force Distribution (EBD), Electronic Stability Control (ESC), Hill Descent Control (HDC), Hill Start Assist (HSA), Anti-Rolling Protection dan Trailer Sway Control.

Sebagai ciri bantuan kepada pemandu pula, Colorado dilengkapi juga antaranya dengan ciri Lane Departure Warning (LDW), Forward Collision Alert (FCA), Front and Rear Park Assist Sensors dan Tyre Pressure Monitoring System (TPMS).

Chevrolet 2.8 High Country

Chevrolet Colorado 2.5 LTZ

Chevrolet Colorado dengan aksesori

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required