Ducati Hypermotard 939 dilancar di M’sia – dari RM70k

ducati-hypermotard-939-bm-1

Ducati Hypermotard telah wujud dalam barisan model Ducati sejak 10 tahun yang lepas dan model terbaru 2016, Hypermotard 939 sudah dilancarkan di Malaysia dengan harga bermula RM70,999 (termasuk GST, tanpa insurans). Hypermotard 939 ini juga didatangkan dalam dua lagi variasi iaitu Hypermotard 939 SP yang diperlengkap dengan perkakasan prestasi dan Hyperstrada 939 yang mempunyai peralatan tambahan untuk menjelajah. Harga bagi dua variasi tambahan ini hanya akan diberitahu kelak.

Peningkatan paling utama Hypermotard 939 2016 berbanding model sebelum ini adalah enjin Testastretta 11° dua silinder barunya yang berkapasiti 937 cc, menggantikan enjin 821 cc. Enjin 937 cc ini mampu menghasilkan kuasa sebanyak 113 hp pada 9,000 rpm dan ini adalah peningkatan sebanyak 10 %. Bahagian top-end baru pada enjin ini berjaya menghasilkan tork yang lebih meluas sepanjang rpm, dan pada kelajuan sederhana, ia bersamaan 18% lebih tinggi.

Selain itu, penambahan baru bagi model ini adalah penyejuk minyak (oil cooler) yang membantu prestasi terbaik enjin walaupun dikerah secara keras. Semua Ducati Hypermotard 939 dilengkapi pek keselamatan Ducati Safety Pack, yang terdiri daripada brek ABS (2 tahap untuk Hypermotard dan Hyperstrada, 3 tahap untuk Hypermotard SP), lapan tahap kawalan cengkaman (Traction Control) dan tiga pilihan mod tunggangan.

Hypermotard 939 menggunakan fork hadapan Kayaba 43 mm di hadapan, penyerap Sachs 170 mm di belakang dengan pergerakan hentakan (wheel travel) 150 mm, berat 181 kg, tinggi tempat duduk 870 mm dan tayar Pirelli Diablo Rosso II.

Hypermotard 939 SP pula menawarkan prestasi lebih serius dengan warna inspirasi MotoGP, fork hadapan Ohlins 48 mm di hadapan, penyerap Ohlins dengan pergerakan hentakan 175 mm, tinggi tempat duduk 890 mm, penutup injap magnesium, panel gentian karbon dan tayar Pirelli Diablo Supercorsa SP.

Hyperstrada 939 mempunyai kelebihan untuk menjelajah, dengan tambahan barang seperti beg 50 liter, tongkat tengah, pemegang yang ditingkatkan 20 mm, penghadang angin tinggi, soket 12 V, tempat pemegang untuk penumpang dan tempat duduk lebih lebar. Pada bahagian suspensi, ia mempunyai kelengkapan sama seperti Hypermotard tetapi tinggi tempat duduknya lebih rendah, iaitu 810 mm, berat 187 kg dan tayar Pirelli Scorpion Trail.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required