Uber Malaysia gembira dengan Bajet 2017; kerjasama dengan Proton adalah pertama seumpamanya di dunia

uberx-proton-iriz

Berikutan pengumuman oleh Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Razak pada pembentangan Bajet 2017 semalam berkenaan galakan yang diberi kerajaan untuk golongan B40 bagi menyertai aplikasi ride-sharing, Uber Malaysia turut mengeluarkan satu kenyataan berhubung perkara tersebut.

Dalam ucapan Perdana Menteri semalam, kumpulan B40 iaitu golongan yang berpendapatan 40 peratus terendah mampu menjana pendapatan sehingga RM1,500 sebulan jika mereka memandu separuh masa iaitu dalam tempoh 10-40 jam seminggu dan RM4,300 jika mereka memandu melebihi 40 jam seminggu.

Golongan sasar berkenaan yang menerima BR1M juga turut boleh menggunakan wang berkenaan sebagai wang pendahuluan untuk membeli Proton Iriz, serta mengambil kesempatan atas rebat RM4,000 yang diberikan oleh Proton sendiri.

Dalam kenyataan oleh Uber, syarikat berkenaan menambah mereka telah berhubung dengan Proton sebagai rakan kerjasama dalam inisiatif ini, yang mana ia adalah yang pertama seumpamanya di dunia. Kedua-dua pihak “berkongsi visi yang sama untuk memacu Malaysia kearah inovasi teknologi dan mewujudkan peluang menjana ekonomi,” kata Leon Foong, pengurus besar Uber Malaysia.

Berikut adalah kenyataan rasmi dari Uber Malaysia

Kami gembira bahawa kerajaan dan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak telah mengiktiraf bagaimana Uber boleh memberi kesan positif kepada status sosioekonomi rakyat Malaysia dalam kumpulan B40 ini. Dengan menyediakan pilihan untuk menjana pendapatan hanya dengan sentuhan butang kepada rakyat Malaysia bagi semua lapisan masyarakat, rakan-pemandu dapat memberi menyumbang kepada diri dan keluarga mereka, dan juga mempunyai kebebasan yang lebih tinggi untuk mengejar impian mereka.

Kami juga teruja untuk bekerjasama dengan Proton, pengeluar kereta nasional, sebagai rakan kongsi dan akan membuat pengumuman dengan maklumat lanjut tidak lama lagi. Ini adalah yang pertama seumpamanya di dunia untuk Uber. Sama seperti Uber yang telah menjadi perintis utama dalam industri ride-sharing, Proton juga telah merintis industri automotif di Malaysia. Kami berkongsi visi yang sama untuk memacu Malaysia ke hadapan melalui inovasi teknologi dan mewujudkan peluang menjana ekonomi.

Inisiatif ini jelas menyediakan pertumbuhan ketara dan memperkasakan ekonomi. Ia juga merupakan satu kemenangan yang jelas bagi industri ride-sharing dan menunjukkan kepimpinan yang berpandangan jauh. Kami memuji kerajaan Malaysia kerana langkah bijak ini, Belanjawan mesra rakyat!

Di mana sahaja kami beroperasi, Uber telah memberi kesan positif kepada rakyat dan bandar-bandar serta kami telah memberi sumbangan kepada ekonomi tempatan. Ride-sharing akan kekal di sini dan Uber pasti akan terus memainkan peranan dalam meningkatkan mobiliti bandar di Malaysia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required