Malaysia patut ‘rehat’ daripada menganjurkan F1 – KJ

sic_bm

Menteri Belia dan Sukan, Khairy Jamaluddin menyokong pengunduran diri sementara Malaysia daripada menganjurkan perlumbaan F1. Akhbar New Straits Times melaporkan Khairy menunjukkan sokongannya itu di Twitter, dan menyatakan terdapat beberapa faktor yang mendorong kepada keputusan itu. Antaranya, kos yang tinggi serta pulangan yang tidak setimpal.

Jelasnya, ketika pertama kali Malaysia menganjurkannya pada 1999, ia menjadi negara Asia terawal selepas Jepun yang berbuat demikian. “Kini, sudah banyak lokasi lain, tak ada lagi kelebihan untuk kita,” jelasnya.

Antara sebab lain yang menyumbang kepada hal ini ialah jualan tiket yang merudum serta angka penonton TV, dan pelawat asing kini mempunyai pilihan untuk menyaksikan perlumbaan F1 di Singapura, China dan Timur Tengah.

Komen beliau ini adalah susulan kepada pendedahan daripada Ketua Pegawai Eksekutif SIC, Datuk Ahmad Razlan Razali yang SIC kini sedang mempertimbangkan masa depan penganjuran perlumbaan itu di sini. Mesyuarat khas akan diadakan minggu ini bersama pihak-pihak berkepentingan dalam SIC serta Kementerian Kewangan untuk membincangkan perkara ini.

Berkaitan persoalan mengapa perlumbaan di Singapura mendapat sambutan dan berjaya, beliau menyatakan itu adalah disebabkan keunikan penganjurannya di sana; perlumbaan di sebelah malam dan di tengah-tengah bandar. “Pun begitu, kutipan jualan tiketnya juga menurun,” tambah beliau.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

  • ini balasan pada orang yang zalim, tak bagi budak naik kapcai buat perlumbaan “halal” kat sepang

    Like or Dislike: Thumb up 0 Thumb down 0
 

Add a comment

required

required