MINI Countryman 2017 tampil dengan enjin 1.5L, 2.0L baharu, kerangka lebih besar dan imej lebih segar

2017-mini-countryman-bm-12

Selepas enam tahun berada di pasaran, akhirnya MINI Countryman tampil dengan model facelift bersama imej yang diperbaharui, dua pilihan enjin baharu dan saiz kerangka yang lebih besar. Ia bakal dipertontonkan secara rasmi di LA Auto Show bulan hadapan.

Imej baharu yang ditampilkan tidaklah jauh berbeza dengan generasi sedia ada, namun kelihatan lebih segar terutamanya pada bahagian hadapannya. Ia ditampilkan dengan rekaan split-grille, diasingkan daripada plastik hitam berkilat, bersama lampu utama LED standard yang diberi bentuk baharu serta lampu kabus. Gaya yang cukup menonjol juga jelas kelihatan pada segenap sudut dengan jarak kelegaan tanah yang lebih tinggi, ditampilkan bersama rel bumbung dan beberapa elemen signatur MINI yang lain.

2017-mini-countryman-bm-13

Hampir lapan-inci lebih panjang berbanding generasi semasa, Countryman baharu ini merupakan yang terbesar dalam sejarah pembikinannya. Malahan jarak rodanya juga dipanjangkan sebanyak 2.9-inci, memberikan lebih ruang untuk lima penumpang serta kelebihan ruang storan apabila tempat duduk belakangnya dibaring dengan nisbah 40:20:40 yang mampu mencecah 1,309 liter (450 liter sekiranya tempat duduk belakang berada dalam keadaan normal). Malahan pintu tailgate berkuasa dan tempat duduk belakang menjadi elemen unik buat model 2017 ini.

Selain ditampilkan dengan gaya yang lebih segar, Countryman 2017 ini juga hadir dengan dua pilihan enjin baharu, yang mampu menambahkan lagi prestasi dan penjimatannya. Bagi varian Cooper, ia dipadankan dengan enjin 1.5 liter tiga-silinder yang mampu menghamburkan kuasa sehingga 136 hp dan tork 220 Nm. Sementara itu, varian Cooper S pula didatangkan dengan enjin 2.0 liter bersama hamburan kuasa sehingga 192 hp dan tork 280 Nm.

Manakala varian Cooper D dan SD pula dikuasakan oleh enjin 2.0 liter turbodiesel, kedua-duanya dengan kuasa 190 hp dan 400 Nm, berbanding terdahulu dengan 150 hp dan 330 Nm.

Turut ditawarkan ialah varian Cooper S E All4 plug-in hybrid, yang menggunakan penjana kuasa dari BMW 225xe. Ia dipadankan dengan motor elektrik berkuasa 88 hp/165 Nm bersama bateri lithium-ion 7.6 kWh, serta transmisi automatik enam-kelajuan. Hasil gabungan enjin tersebut, ia mampu menghamburkan kuasa sehingga 224 hp dan tork 385 Nm. Bagi pacuan dari 0-100 km/j, ia hanya mencecah 6.9 saat dan berkeupayaan mencecah 40 km bagi pemanduan elektrik sepenuhnya, dengan kelajuan maksimum 125 km/j.

2017-mini-countryman-bm-45

Cooper S E ini ditampilkan dengan tiga mod, bersama Auto eDrive hibrid standard dengan kuasa elektrik sahaja yang mampu dipacu hingga 80 km/h. eDrive dengan motor elektrik sepenuhnya ini dan Save Battery mampu dicas sehingga 90%. Jika menggunakan wallbox, varian ini mengambil masa selama 2 jam 15 minit untuk cas sepenuhnya, dan jika menggunakan soket biasa di rumah, tambah sejam lagi untuk pengecasan penuh.

Varian asas Cooper Countryman dipadankan dengan transmisi manual atau automatik enam-kelajuan. Walau bagaimana pun, bagi Cooper S Countryman, Cooper S Countryman All4, atau Cooper Countryman All4, ia juga didatangkan dengan pilihan transmisi automatik lapan-kelajuan.

Countryman juga dipadankan dengan topang MacPherson untuk suspensi hadapan dan multilink bagi gandar belakang, dengan sama ada dengan pacuan semua-roda atau pun roda-hadapan. Buat pertama kalinya juga, ia turut ditampilkan dengan Kawalan Peredam Dinamik, dengan pelarasan menerusi pilihan Mod Pemanduan MINI dalam mod Mid, Sport dan Green.

Untuk bahagian dalamnya, ia turut didatangkan dengan konsol instrumen tengah bersama skrin sentuh 8.8-inci dan dengan dengan Open Mobility Cloud, ia membolehkah sambungan pada iPhone dan Apple Watch turut dilakukan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required